Afficher Vol. 42 No 2 (2023)

Vol. 42 No 2 (2023)

ISSN:
1427-7476

Section: Studia

Uwarunkowania wykorzystania prasowych źródeł ikonograficznych na przykładzie „Trybuny Ludu” w dawnej i współczesnej edukacji historycznej

Pamięć i Sprawiedliwość, Vol. 42 No 2 (2023), pages: 79-95

Publication date: 2024-04-03

https://doi.org/10.48261/pis234205

Résumé

W szkolnej edukacji historycznej, ale i poza nią, gazeta „Trybuna Ludu” (TL) jest dość często przywoływana. Najczęściej jako źródło do wykazania propagandowego charakteru prasy w Polsce „ludowej”. Wykorzystuje się w tym celu teksty gazety, rzadziej materiał ilustracyjny, ale w badaniu dziejów edukacji historycznej w tamtym okresie nie wolno go pomijać. By lepiej go poznać i móc opisać, trzeba uwzględniać charakter samego źródła prasowego, określany przez status gazety w szeroko pojętym systemie informacyjnym Polski lat 1944–1989. W tym celu dokonano analizy dokumentów partyjnych, określających kryteria upowszechniania materiałów ilustracyjnych, w kontekście konkretnych przykładów na łamach TL. Uogólniając, można stwierdzić, że w masie źródeł ikonograficznych z Polski „ludowej”, wykorzystywanych w nauczaniu historii wówczas i obecnie, te pochodzące z TL zajmują  szczególne  miejsce.  Należy  widzieć  w nich  konkretną  treść  i rozpatrywać  jako narzędzie  kreowania  rzeczywistości  społeczno-politycznej.  Kształtowany  na  łamach  tej  gazety obraz szeroko pojętego układu personalnego sprawującego wówczas władzę w PRL był modelem, który należało upowszechniać również za pośrednictwem innych mediów.


Archiwum Akt Nowych, Archiwum KC PZPR w Warszawie

Archiwum Akt Nowych, Centralny Ośrodek Doskonalenia Kadr Oświatowych

Archiwum Państwowe w Katowicach Oddział Bielsko-Biała, Akta Prezydium Powiatowej Rady Narodowej w Wadowicach

„Trybuna Ludu” 1951–1989.

Cichocki B., Jóźwiak K., Najważniejsze są kadry. Centralna Szkoła Partyjna PPR/PZPR, Warszawa 2001.

Ciećwierz M., Polityka prasowa 1944–1948, Warszawa 1989.

Dąbek K., PZPR retrospektywny portret własny, Warszawa 2006.

Dudek A., Funkcjonowanie systemu nomenklatury kadr PZPR na szczeblu wojewódzkim (1948–1980). Przykład Krakowa [w:] Komunizm. Ideologia, system, ludzie, red. T. Szarota, Warszawa 2001.

Eckert J., Reparacje wojenne a rezygnacja z nich: niemiecko-polskie stosunki z perspektywy historyczno-prawnej, „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2005, R. 67, z. 2.

Ferenc J., Sport w służbie polityki. Wyścig pokoju 1948–1989, Warszawa 2008.

Karpiński J., Czarna skrzynka. O pisaniu powojennej historii Polski, „Tygodnik Powszechny” 1990, nr 44.

Kądzielski J., Propaganda a opinia publiczna w warunkach socjalizmu [w:] Naukowe podstawy propagandy komunistycznej. Materiały międzynarodowego sympozjum, Moskwa 11–13 luty 1975, Warszawa 1977.

Kula M., Zostań moim bratem, a jak nie, to cię zabiję. Refleksje nad ewolucją dystansu między ludźmi w dziejach [w:] idem, Naród i historia, i… dużo kłopotów, Kraków 2011.

Modzelewska-Rysak I., Rysak L., Wilczyński K., Cisek A., Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceum i technikum. Zakres podstawowy, Klasa 1, Warszawa 2022.

Mazur J., Propaganda komunistyczna wobec Armii Krajowej w latach 1943–1955, „Dzieje Najnowsze” 2015, R. 47, z. 1.

Mole-Bielutin N., Wiek XX widziany z Moskwy. Niech jednak będzie pochwalony!, tłum. W. Mikołajczyk-Trzcińska, Toruń 2005.

Musiał F., Zaciskanie pętli (1948–1956) [w:] Komunizm w Polsce. Zdrada, zbrodnia, zakłamanie, zniewolenie, red. M. Kuś, Kraków 2005.

Paczkowski A., Czwarta władza, Warszawa 1973.

Propaganda Polski Ludowej. Materiały dla ucznia, oprac. P. Kowalski, I. Modzelewska-Rysak, G. Nawrot, A. Ossowski, L. Rysak, Łódź 2007 („Teka Edukacyjna IPN”).

Radziszewski A., Prasa w pracy agitacyjnej, Warszawa 1953.

Romek Z., „Cenzura kreatywna” w PRL a środowisko naukowe historyków, „Przegląd Historyczny” 2006, R. 97, nr 1.

Roszkowski W., Historia i teraźniejszość. Podręcznik dla liceów i techników 1945–1979, cz. 1, Kraków 2022.

Szukała M., 70 lat temu ukazał się pierwszy numer „Trybuny Ludu”, https://dzieje.pl/aktualnosci/70-lat-temu-ukazal-sie-pierwszy-numer-trybuny-ludu (dostęp 22 X 2023 r.).

Strzyżewski T., Matrix czy prawda selektywna? Antycenzorskie retrospekcje, Wrocław 2006.

Torańska T., Oni, Warszawa 1989.

Tetelowska I., Analiza i ocena treści dzienników, „Zeszyty Prasoznawcze” 1969, R. 1, nr 1.

Torański B., Bezkarni. Rozmowa z prof. Zbigniewem Romkiem [w:] idem, Knebel. Cenzura w PRL, Warszawa 2016.

Żak S., Cenzura wobec humanistyki, Kielce 1996.

Licence

(c) Tous droits réservés Pamięć i Sprawiedliwość 2023

Creative Commons License

Ce travail est disponible sous licence Creative Commons Attribution - Pas d'Utilisation Commerciale - Pas de Modification 4.0 International.

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/legalcode.pl

Brynkus, J. (2024). Uwarunkowania wykorzystania prasowych źródeł ikonograficznych na przykładzie „Trybuny Ludu” w dawnej i współczesnej edukacji historycznej. Pamięć I Sprawiedliwość, 42(2), 79–95. https://doi.org/10.48261/pis234205

Statistics

Téléchargements

Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.

Share it

Share |
                            Afficher Vol. 42 No 2 (2023)

Vol. 42 No 2 (2023)

ISSN:
1427-7476

Data publikacji:
2024-04-03

Dział: Studia