Pokaż  Tom 40 Nr 2 (2022)

Tom 40 Nr 2 (2022)

ISSN:
1427-7476

eISSN:
2957-1723
Dział: Studia

Muzycy pokolenia big-beatu w Zielonej Górze w okresie PRL

Pamięć i Sprawiedliwość, Tom 40 Nr 2 (2022), strony: 89-107

Data publikacji: 2022-12-31

https://doi.org/10.48261/pis224005

Abstrakt

Muzyczna Zielona Góra była w Polsce znana głównie z Festiwalu Piosenki Radzieckiej. Miała jednak inne życie – to lokalne. Zainteresowanie muzyką big-beatową w Zielonej Górze rozpoczęło się w latach sześćdziesiątych XX w. W 1963 r. powstał zespół Lubusze, opierający swój repertuar na muzyce The Shadows. Wkrótce na ziemi lubuskiej popularność zyskały formacje Jolanie i Inni. Obie grupy powstały w 1966 r. Odnosiły one sukcesy w konkursach i przeglądach ogólnopolskich i regionalnych. W 1969 r. Jarosław Kukulski założył zespół Waganci, składający się z byłych muzyków Jolan. Jego zespół zaistniał w świadomości słuchaczy z całej Polski, a sam Kukulski stał się znanym i cenionym w Polsce muzykiem i kompozytorem. Jego żona Anna Jantar zrobiła karierę jako piosenkarka. W 1970 r. polski big-beat zaczął przeobrażać się w „prawdziwą” muzykę rockową. W Zielonej Górze powstały kolejne zespoły ważne dla regionu, m.in. Akces i Układ. W tym czasie zawiązywały się już różnego typu składy weselno-taneczne, tworzone w celach zarobkowych. Trudno było znaleźć w mieście muzyków, którzy chcieliby grać muzykę autorską. Kolejnymi utrudnieniami w rozwoju zespołów były m.in. kontrola ze strony państwa oraz zbyt małe zainteresowanie mediów – zwłaszcza tych ogólnopolskich. Gdy rozpadł się Akces, część jego muzyków stworzyła formację Weekend, która była jednym z ostatnich przejawów artystycznej autorskiej działalności muzyków wywodzących się z pokolenia big-beatu.


Archiwum Państwowe w Warszawie, Przedsiębiorstwo Państwowe Polska Agencja Artystyczna PAGART w Warszawie.

Archiwum Państwowe w Zielonej Górze, Komitet Wojewódzki Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w Zielonej Górze; PWRN w Zielonej Górze Wydział Kultury.

Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Poznaniu, Akta paszportowe o sygnaturze EAZG: Weese Tadeusz.

„Gazeta Zielonogórska” 1967–1970, 1972–1975.

„Jazz” 1971.

„Na Winnicy” 2017–2018.

„Rocznik Lubuski” 1968.

„Studia Zachodnie” 2013.

„Uniwersytet Zielonogórski. Miesięcznik Społeczności Akademickiej” 2019.

Angutek D., Kinal A., Leszkowicz-Baczyński J., Pokrzyńska M., Urbaniak A., Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe, Zielona Góra 2019.

Cierniak M., Łobodzińska A., Myszkiewicz I., Kronika zielonogórskiego rocka, Zielona Góra 2016.

Domke R., Ziemie Zachodnie i Północne Polski w propagandzie lat 1945–1948, Zielona Góra 2010.

Encyklopedia polskiego rocka, red. L. Gnoiński, J. Skaradziński, Poznań 2001.

Gaszyński M., Fruwa twoja marynara. Lata czterdzieste i pięćdziesiąte – jazz, dancing, rock and roll, Warszawa 2006.

Historia spisów ludności na obszarze Wielkopolski, Poznań 2019.

Jankowski B.M., Misiorny M., Muzyka i życie muzyczne na Ziemiach Zachodnich i Północnych 1945–1965, Poznań 1968.

Klimsa B., Rock we Wrocławiu 1959–2000, Wrocław 2016.

Kryszkiewicz A., Karin Stanek. Autostopem z malowaną lalą, Warszawa 2015.

Marczak A., Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w latach 1962–1989, Łomianki 2017.

Michalski D., Trzysta tysięcy gitar nam gra, czyli historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973), Warszawa 2014.

Miejsce i tożsamość. Literatura lubuska w perspektywie poetyki przestrzeni i antropologii, red. M. Mikołajczyk, Zielona Góra 2013.

Przyzwan M., Bursztynowa dziewczyna. Anna Jantar we wspomnieniach, Warszawa 2014.

Toborek T., Niezależna muzyka rockowa, Łódź 2010.

Toczewski A., Zielonogórskie Winobrania, Zielona Góra 2005.

Twórcy na służbie. W służbie twórczości, red. S. Ligarski, Warszawa 2013.

W kręgu kultury PRL. Muzyka. Konteksty, red. K. Bittner, D. Skotarczak, Poznań 2016.

W kręgu kultury PRL. Muzyka. Rodzaje i style, red. K. Bittner, D. Skotarczak, Poznań 2017.

Walicki F., Szukaj, burz, buduj, Warszawa 1995.

Wilk M., Tyle słońca. Anna Jantar. Biografia, Kraków 2020.

Witko A., Anna Jantar, Kraków 2012.

Wrocław w liczbach 2000, Wrocław 1999.

Zieliński P., Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie, Warszawa 2005.

Żurawiecki B., Festiwale wyklęte, Warszawa 2019.

https://gazetalubuska.pl/

http://isap.sejm.gov.pl/

http://www.jaroslawkukulski.com/

http://www.rmf.fm/

                            Pokaż  Tom 40 Nr 2 (2022)

Tom 40 Nr 2 (2022)

ISSN:
1427-7476
eISSN:
2957-1723

Data publikacji:
2022-12-31

Dział: Studia