Musicians of the Big-Beat Generation in Zielona Góra during the Polish People’s Republic
Remembrance and Justice, Vol. 40 No. 2 (2022), pages: 89-107
Publication date: 2022-12-31
Abstract
The musical Zielona Góra was known in Poland mainly for the Soviet Song Festival. Above all, the city had a different life — the local one. In Zielona Góra, the interest in big-beat music began in the 1960s. In 1963 the band Lubusze was founded, basing its repertoire on the music of The Shadows. Jolanie and Inni soon gained popularity in the Lubuskie region. Both groups were established in 1966. They were successful in national and regional competitions. In 1969 Jarosław Kukulski founded the band Waganci, basing it on former musicians of Jolanie. His band appeared in the audience’s nationwide consciousness and Kukulski himself, together with his wife Anna Jantar as a singer, became a famous musician and composer. In 1970, Polish big-beat began to transform into “real” rock music. In Zielona Góra, on the other hand, new groups important for the region were created, including Akces and Układ. At that time, various types of wedding and dance ensembles were already forming, created for profit. There were difficulties in finding musicians in the city who would like to play their own songs. Other difficulties were, among others state control and little media interest — especially nationwide ones. When Akces broke up, some of its musicians created the Weekend, which was one of the last manifestations of the artistic activity of musicians coming from the big-beat generation.
Keywords
big-beat • rock'n'roll • muzyka rozrywkowa • Zielona Góra • PRL big-beat • rock'n'roll • popular music • Zielona Góra • Polish People's Republic (PRL)
References
Archiwum Państwowe w Warszawie, Przedsiębiorstwo Państwowe Polska Agencja Artystyczna PAGART w Warszawie.
Archiwum Państwowe w Zielonej Górze, Komitet Wojewódzki Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej w Zielonej Górze; PWRN w Zielonej Górze Wydział Kultury.
Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej w Poznaniu, Akta paszportowe o sygnaturze EAZG: Weese Tadeusz.
„Gazeta Zielonogórska” 1967–1970, 1972–1975.
„Jazz” 1971.
„Na Winnicy” 2017–2018.
„Rocznik Lubuski” 1968.
„Studia Zachodnie” 2013.
„Uniwersytet Zielonogórski. Miesięcznik Społeczności Akademickiej” 2019.
Angutek D., Kinal A., Leszkowicz-Baczyński J., Pokrzyńska M., Urbaniak A., Winiarska i bachiczna tradycja Zielonej Góry. Studia i szkice społeczno-kulturowe, Zielona Góra 2019.
Cierniak M., Łobodzińska A., Myszkiewicz I., Kronika zielonogórskiego rocka, Zielona Góra 2016.
Domke R., Ziemie Zachodnie i Północne Polski w propagandzie lat 1945–1948, Zielona Góra 2010.
Encyklopedia polskiego rocka, red. L. Gnoiński, J. Skaradziński, Poznań 2001.
Gaszyński M., Fruwa twoja marynara. Lata czterdzieste i pięćdziesiąte – jazz, dancing, rock and roll, Warszawa 2006.
Historia spisów ludności na obszarze Wielkopolski, Poznań 2019.
Jankowski B.M., Misiorny M., Muzyka i życie muzyczne na Ziemiach Zachodnich i Północnych 1945–1965, Poznań 1968.
Klimsa B., Rock we Wrocławiu 1959–2000, Wrocław 2016.
Kryszkiewicz A., Karin Stanek. Autostopem z malowaną lalą, Warszawa 2015.
Marczak A., Festiwal Piosenki Radzieckiej w Zielonej Górze w latach 1962–1989, Łomianki 2017.
Michalski D., Trzysta tysięcy gitar nam gra, czyli historia polskiej muzyki rozrywkowej (lata 1958–1973), Warszawa 2014.
Miejsce i tożsamość. Literatura lubuska w perspektywie poetyki przestrzeni i antropologii, red. M. Mikołajczyk, Zielona Góra 2013.
Przyzwan M., Bursztynowa dziewczyna. Anna Jantar we wspomnieniach, Warszawa 2014.
Toborek T., Niezależna muzyka rockowa, Łódź 2010.
Toczewski A., Zielonogórskie Winobrania, Zielona Góra 2005.
Twórcy na służbie. W służbie twórczości, red. S. Ligarski, Warszawa 2013.
W kręgu kultury PRL. Muzyka. Konteksty, red. K. Bittner, D. Skotarczak, Poznań 2016.
W kręgu kultury PRL. Muzyka. Rodzaje i style, red. K. Bittner, D. Skotarczak, Poznań 2017.
Walicki F., Szukaj, burz, buduj, Warszawa 1995.
Wilk M., Tyle słońca. Anna Jantar. Biografia, Kraków 2020.
Witko A., Anna Jantar, Kraków 2012.
Wrocław w liczbach 2000, Wrocław 1999.
Zieliński P., Scena rockowa w PRL. Historia, organizacja, znaczenie, Warszawa 2005.
Żurawiecki B., Festiwale wyklęte, Warszawa 2019.
License
Copyright (c) 2023 Pamięć i Sprawiedliwość
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.