okładka

Nr 1(15) (2017)

ISSN:
1733-6996

Dział: Szkolenie resortowe i pozaresortowe

Programy nauczania Szkoły Partyjnej przy KC PZPR w latach 1952-1956 (na przykładzie szkolenia kadry kulturalno-oświatowej

Aparat Represji w Polsce Ludowej 1944-1989, Nr 1(15) (2017), strony: 335-352

Data publikacji: 2023-03-28

Abstrakt

W artykule poddano analizie programy nauczania Szkoły Partyjnej przy KC PZPR w latach 1952–1956, na przykładzie szkolenia kadry kulturalno-oświatowej. Szkolnictwo partyjne miało zlikwidować deficyt kadr odczuwalny bardzo dotkliwie przez administrację państwową i partię.  Po II wojnie światowej, gdy sytuacja stabilizowała się, a komuniści umacniali swe rządy, następowała sukcesywna przebudowa strukturalna i organizacyjna szkolnictwa polskiego. Zapoczątkowała ją Centralna Szkoła PPR, która powstała w 1944 r. w Lublinie. Całe szkolnictwo partyjne było na przestrzeni lat bardzo silnie powiązane z strukturą PPR/PZPR poprzez specjalnie powołane w tym celu wydziały w KC – Wydział Szkolenia, Wydział Szkół Partyjnych czy w końcu Sektor Szkolenia Partyjnego w Wydziale Propagandy. Z czasem przybrało formę szkolenia masowego, obejmującego również szeregowych działaczy partyjnych i szeregowych pracowników administracji państwowej.


Kowalczyk, E. (2023). Programy nauczania Szkoły Partyjnej przy KC PZPR w latach 1952-1956 (na przykładzie szkolenia kadry kulturalno-oświatowej. Aparat Represji W Polsce Ludowej 1944-1989, (1(15), 335–352. Pobrano z https://czasopisma.ipn.gov.pl/index.php/arpl/article/view/1575

Statystyki

Liczba pobrań PDF

Download data is not yet available.

Udostępnij

okładka

Nr 1(15) (2017)

ISSN:
1733-6996

Data publikacji:
2017-10-18

Dział: Szkolenie resortowe i pozaresortowe