Pokaż  Tom 40 Nr 2 (2022)

Tom 40 Nr 2 (2022)

ISSN:
1427-7476

eISSN:
2957-1723
Dział: Studia

„Polskie miesiące” na scenie. Teatralny wymiar kryzysów społeczno-politycznych w PRL

Paweł Mrowiński

https://orcid.org/0000-0002-0104-7981

Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego

Daniel Przastek

https://orcid.org/0000-0003-3104-3671

Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych Uniwersytetu Warszawskiego

Pamięć i Sprawiedliwość, Tom 40 Nr 2 (2022), strony: 68-88

Data publikacji: 2022-12-31

https://doi.org/10.48261/pis224004

Abstrakt

Teatr jako „najbardziej społeczna ze sztuk” wchodzi w interakcje z publicznością, otaczającą rzeczywistością oraz najszybciej i najtrafniej reaguje na zmiany społeczne. Nierzadko scena te przemiany sama prokuruje lub katalizuje. Artykuł jest poświęcony społeczno-politycznemu wymiarowi teatru w Polsce „ludowej” w momentach kryzysów. Oprócz wpływu „polskich miesięcy” i stanu wojennego na kształt i treść polskiej sceny w artykule ukazano wybrane reminiscencje tych wydarzeń w teatrze oraz katalizującą funkcję sztuki teatralnej, objawiającą się w okresach przełomowych.


Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, IPN BU 0256/189.

Archiwum Akt Nowych, Wydział Kultury KC PZPR, zespół 1354, sygn. 891/14.

Budrecki L., Kanicki I., Od autorów [w:] Dziś do Ciebie przyjść nie mogę… Program, Warszawa 1967.

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale. Opera narodowa w 4-ch aktach przez Wojciecha Bogusławskiego napisana. Muzyka Jana Stefaniego. Pieśni i piosenki, Warszawa 1947.

Schiller L., Teatr demokracji ludowej 1946–1950, oprac. A. Chojnacka, Warszawa 2004.

Rozmowy z Leonem Schillerem. Wywiady i autowywiady 1923–1953, oprac. J. Timoszewicz, Warszawa 1996.

„Dialog” 1980–1981, 1989.

„Dziennik Zachodni” 2016.

„Głos Koszaliński” 1975.

„Kino” 2001.

„Kultura” 1981.

„Kuźnica” 1946.

„Kronika Warszawy” 1982.

„Łódź Teatralna” 1946.

„Odrodzenie” 1949.

„Pamiętnik Teatralny” 1982, 2011.

„Przegląd Kulturalny” 1954.

„Przekrój” 1981.

„Stolica” 2016.

„Teatr” 1949, 1950, 1955, 1988, 1990, 1996.

„Tygodnik Literacki” 1990.

„Wezwanie” 1982.

„Żołnierz Wolności” 1957.

„Życie Warszawy” 1955, 1982.

Baniewicz E., Erwin Axer. Teatr słowa i myśli, Kraków 2010.

Bieńka M.O., „Elektra” w inscenizacji Edmunda Wiercińskiego [w:] Sto lat stałej sceny polskiej w Łodzi 1888–1988, red. A. Kuligowska, Łódź 1993.

Braun K., Kieszonkowa historia teatru polskiego, Lublin 2003.

Braun K., Teatr polski 1939–1989. Obszary wolności – obszary zniewolenia, Warszawa 1994.

Eisler J., „Polskie miesiące”, czyli kryzys(y) w PRL, Warszawa 2008.

Eisler J., Polski rok 1968, Warszawa 2006.

Fijałkowska B., Polityka i twórcy (1948–1959), Warszawa 1985.

Fik M., Kultura polska po Jałcie. Kronika lat 1944–1981, Londyn 1989.

Holzer J., Kieniewicz J., Tymowski M., Historia Polski, Warszawa 1990.

Jarmułowicz M., Dramat i teatr [w:] Słownik realizmu socjalistycznego, red. Z. Łapiński, W. Tomasik, Kraków 2004.

Jarmułowicz M., Sezony błędów i wypaczeń. Socrealizm w dramacie i teatrze polskim, Gdańsk 2003.

Jawłowska A., Więcej niż teatr, Warszawa 1988.

Kochanowski J., Rewolucja międzypaździernikowa. Polska 1956–1957, Kraków 2017.

Komedianci. Rzecz o bojkocie, Warszawa 1990.

Konarski L., Teatr Eref-66, Kraków 1976.

Krakowska J., PRL. Przedstawienia, Warszawa 2016.

Majcherek J., Mościcki T., Kryptonim „Dziady”. Teatr Narodowy 1967–1968, Warszawa 2017.

Majchrowski Z., Cela Konrada, Gdańsk 1998.

Marczak-Oborski S., Teatr polski w latach 1918–1965, Warszawa 1985.

Matynia E., Demokracja performatywna, Wrocław 2008.

Mrowiński P., Sztuka na froncie. Teatr Dramatyczny 2. Korpusu Polskiego oraz Teatr Wojska Polskiego – analiza porównawcza [w:] Studia z historii najnowszej, red. R. Łatka, M. Szumiło, Warszawa 2018.

Mrozińska S., Karabin i maska, Łódź 1964.

Napiontkowa M., Teatr polskiego Października, Warszawa 2012.

Przastek D., Moczarowcy w teatrze [w:] 1968/PRL/TEATR, red. A. Adamiecka-Sitek, M. Kościelniak, G. Niziołek, Warszawa 2016.

Przastek D., Nie tylko „Dziady”. „Pomarcowe” impresje teatralno-polityczne [w:] Marzec i po Marcu. Wpływ kryzysu Marca ’68 na środowiska naukowe i kulturę Polski Ludowej, red. P. Benken, T.P. Rutkowski, Szczecin–Warszawa 2019.

Przastek D., Polityka kulturalna a wolność wypowiedzi artystycznej w Polsce w latach 1989–2015, Warszawa 2017.

Przastek D., Środowisko teatru w okresie stanu wojennego, Warszawa 2005.

Raczak L., Więcej niż jedno życie. Kreacje zbiorowe Teatru Ósmego Dnia 1977–1985. Postzapisy, Poznań 2012.

Raczak L., Spektakl „Jednym tchem” w Teatrze Ósmego Dnia, „Przestrzenie Teorii” 2016, nr 26.

Śliwonik L., By czas nie zaćmił i niepamięć… studencki ruch teatralny w Polsce 1954–1989. Periodyzacja, Warszawa 2015.

Teatr drugiego obiegu. Materiały do kroniki teatru stanu wojennego 13 XII 1981 – 15 XI 1989, oprac. i red. J. Krakowska-Narożniak, M. Waszkiel, Warszawa 2000.

Wachowski J., KOR i teatr, „Slavia Occidentalis” 2018, nr 75.

Wysiński K.A., Związek Artystów Scen Polskich 1950–1998, Warszawa 1998.

Zaremba M., Komunizm, legitymacja, nacjonalizm. Nacjonalistyczna legitymizacja władzy komunistycznej w Polsce, Warszawa 2001.

Zielińska Z., Teatr w okresie przełomów politycznych, „Akcent” 1982, nr 2.

                            Pokaż  Tom 40 Nr 2 (2022)

Tom 40 Nr 2 (2022)

ISSN:
1427-7476
eISSN:
2957-1723

Data publikacji:
2022-12-31

Dział: Studia