Immersyjna edukacja historyczna Instytutu Pamięci Narodowej
Przegląd Archiwalny Instytutu Pamięci Narodowej, Nr 17 (2024), strony: 195-216
Data publikacji: 2024-12-30
https://doi.org/10.48261/PAIPN241712
Abstrakt
W artykule omówiono sposoby wykorzystania nowoczesnych kanałów edukacji w nauczaniu najnowszej historii Polski. Wyjaśniono mechanizmy związane z wprowadzaniem immersyjnych projektów przez instytucje publiczne, pobudki motywujące niniejsze działania, a także szanse i zagrożenia związane z tym przedsięwzięciem. Na przykładzie inicjatyw podjętych przez Biuro Nowych Technologii Instytutu Pamięci Narodowej przybliżono proces realizacji i wdrażania immersyjnych projektów edukacji historycznej oraz towarzyszący mu dialog z przedstawicielami pokolenia milenialsów oraz generacji Z. Wskazano również przykłady owocnej współpracy z archiwami i historykami. Dzięki temu powstałe w BNT projekty są nie tylko interesujące pod względem edukacyjnym i opierają się na aktualnym stanie wiedzy historycznej, lecz także – za pośrednictwem źródeł – ilustrują podejmowane tematy.
Słowa kluczowe
edukacja • nowe technologie • immersyjne nauczanie • historia Polski XX w. • gry komputerowe • gaming • wirtualna rzeczywistość • IPN • Biuro Nowych Technologii education • new technology • immersive learning • twentieth century Polish history • computer games • gaming • virtual reality • IPN • New Technology Division
Bibliografia
Biuro Nowych Technologii nagrodzone za „Grę Szyfrów” w II edycji przeglądu Przeszłość/Przyszłość, https://bnt.ipn.gov.pl/biuro-nowych-technologii-nagrodzone-za-gre-szyfrow-w-ii-edycji-przegladu-przeszlosc-przyszlosc/, dostęp 5 II 2024 r.
Co to jest Pokolenie Z? Charakterystyka nowej generacji pracowników i konsumentów, https://ey.com/pl_pl/workforce/pokolenie-z-co-to-jest, dostęp 24 I 2024 r.
Cyfrowi Bohaterowie, https://bnt.ipn.gov.pl/cyfrowi-bohaterowie/, dostęp 14 V 2023 r.
Edukacja dla pamięci. Przekaz wiedzy historycznej w kontekście postaw Polaków wobec ich przeszłości, Warszawa 2023.
„Gra Szyfrów” częścią projektu MEiN „Gry w edukacji”, https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/167314,Gra-Szyfrow-czescia-projektu-MEN-Gry-w-edukacji.html, dostęp 14 V 2023 r.
Gra Szyfrów, https://bnt.ipn.gov.pl/projekty/gry/gra-szyfrow/, dostęp 13 V 2023 r.
„Gra Szyfrów” zwyciężyła w 16 edycji Plebiscytu Wydarzenie Historyczne Roku, https://bnt.ipn.gov.pl/gra-szyfrow-zwyciezyla-w-16-edycji-plebiscytu-wydarzenie-historyczne-roku/, dostęp 5 II 2024 r.
HISTHACK laureatem w konkursie ,,Ambasador Młodego Pokolenia” 2023, https://bnt.ipn.gov.pl/histhack-laureatem-w-konkursie-ambasador-mlodego-pokolenia-2023/, dostęp 21 II 2024 r.
Immersyjna edukacja historyczna – w stronę nowych ścieżek edukacyjnych, Gdańsk 2022.
Lotnicy – wojna w przestworzach, https://bnt.ipn.gov.pl/projekty/gry/lotnicy/, dostęp 21 II 2024 r.
Mobilny Przystanek Historia Przyszłości rusza w Polskę, https://bnt.ipn.gov.pl/mobilny-przystanek-historia-przyszlosci/, dostęp 13 V 2023 r.
Mobilny showroom promujący „Grę Szyfrów” wyruszył w Polskę!, https://bnt.ipn.gov.pl/mobilny-showroom-promujacy-gre-szyfrow-wyjechal-w-polske/, dostęp 13 V 2023 r.
Ogłoszenie wyników części I konkursu HISTHACK, https://bnt.ipn.gov.pl/ogloszenie-wynikow-czesci-i-konkursu-histhack/, dostęp 14 V 2023 r.
Pierwszy historyczny maraton programowania „HISTHACK” za nami, https://bnt.ipn.gov.pl/pierwszy-historyczny-maraton-programowania-histhack-za-nami/, dostęp 14 V 2023 r.
Prapremiera gry Biura Nowych Technologii IPN – „Lotnicy – wojna w przestworzach”, https://bnt.ipn.gov.pl/prapremiera-gry-biura-nowych-technologii-lotnicy-wojna-w-przestworzach/, dostęp 21 II 2024 r.
Prapremiera Gry Szyfrów za nami, https://bnt.ipn.gov.pl/prapremiera-gry-szyfrow-za-nami/, dostęp 13 V 2023 r.
Premiera nowej wersji gry „Warsaw Rising – Miasto Bohaterów” na targach gamingowych GAMESCOM– Niemcy, 23–27 sierpnia 2023, https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/189498, Premiera-nowej-wersji-gry-Warsaw-Rising-Miasto-Bohaterow-na-targach-gamingowych-.html, dostęp 21 II 2024 r.
Premiera wzbogaconej wersji „WARSAW RISING” na Gamescom w Kolonii / Sukces „WARSAW RISING” na Gamescom w Kolonii, https://bnt.ipn.gov.pl/premiera-wzbogaconej-wersji-warsaw-rising-na-gamescom-w-kolonii-sukces-warsaw-rising-na-gamescom-w-kolonii/, dostęp 21 II 2024 r.
Prezes IPN powołał Biuro Nowych Technologii, https://ipn.gov.pl/pl/dla-mediow/komunikaty/150005,Prezes-IPN-powolal-Biuro-Nowych-Technologii.html, dostęp 20 I 2024 r.
Przyszłość rozrywki, https://infuture.institute/raporty/giga-entertainment-przyszlosc-rozrywki/, dostęp 4 V 2024 r.
Sukces Kongresu Pamięci Narodowej: Tysiące miłośników historii w Strefie Nowych Technologii, https://bnt.ipn.gov.pl/sukces-kongresu-pamieci-narodowej-tysiace-milosnikow-historii-w-strefie-nowych-technologii/, dostęp 21 II 2024 r.
„Szybowcowa ’87”. Wirtualna drukarnia Solidarności Walczącej, https://ipn.gov.pl/pl/dla- mediow/komunikaty/176323,Szybowcowa-87-Wirtualna-drukarnia-Solidarnosci-Walczacej.html, dostęp 14 V 2023 r.
Świadectwo poMOCY – etiuda o losach rodziny Ulmów w wirtualnej rzeczywistości (VR), https://bnt.ipn.gov.pl/projekty/aplikacje/swiadectwo-pomocy-etiuda-o-losach-rodziny-ulmow-w-wirtualnej-rzeczywistosci-vr/, dostęp 21 II 2024 r.
W Rzeszowie zaprezentowano immersyjną etiudę filmową „Świadectwo poMOCY”, https://ipn.gov.pl/pl/aktualnosci/190267,W-Rzeszowie-zaprezentowano-immersyjna-etiude-filmowa-Swiadectwo-poMOCY.html, dostęp 21 II 2024 r.
„Warsaw Rising – Miasto Bohaterów”, https://store.steampowered.com/app/1026420/WARSAW_RISING_City_of_Heroes/, dostęp 21 II 2024 r.
Zakładka „Dla nauczycieli”, https://bnt.ipn.gov.pl/projekty/dla-nauczycieli/materialy-edukacyjne/, dostęp 21 II 2024 r.
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 Przegląd Archiwalny Instytutu Pamięci Narodowej

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Język Polski
English
PDF
