Jolanta Hajdasz

Odbidr audycji Rozglosni Polskie;
RWE w Polsce

Rozgtosnia Polska Radia Wolna Europa to jedna z najbardziej zastuzonych re-
dakcji w dziejach polskiego dziennikarstwa, a jej historia petna jest paradokséw.
Rozgtosnia istniata przez 44 lata, od 1950 r. (najpierw z Nowego Jorku, a od ma-
ja 1952 r. z Monachium) stale nadawata program radiowy po polsku i o Polsce,
cho¢ jej siedzibg bylo utozsamiane z hitleryzmem Monachium, a wlascicielem
— rzad Standéw Zjednoczonych, ktory zreszta przez pierwsze 20 lat istnienia ra-
dia oficjalnie zaprzeczal, ze ma cokolwiek z nim wspdlnego, po kryjomu przeka-
zujac fundusze na jego utrzymanie za poSrednictwem CIA. Na pozér rozglosnia
nadawata zwyczajny program, o pelnych godzinach byly w nim serwisy informa-
cyjne, a oprocz audycji publicystycznych w ramdwce znalazly sie i muzyka, i stu-
chowiska, i relacje sportowe, a nawet prognoza pogody i wyniki aktualnych lo-
sowan totolotka. Mimo to program ten diametralnie rdznit sie od tego, co
woOwczas nadawalo Polskie Radio, a dwczesne wladze uznaly go za tak niebez-
pieczny, iz postanowily uniemozliwi¢ obywatelom PRL jego odbidr, bez wzgledu
na koszty takiego przedsiewziecia. Praktycznie wiec od poczgtku istnienia roz-
gloéni towarzyszylo ,,radio im. buczka”, bo stuchacze RWE musieli pogodzic sie
z towarzyszacym mu stale w eterze jazgotem i buczeniem zagluszarek. Paradok-
salnie, zmiana ustrojowa w Polsce po 1989 r., ktéra doprowadzita do odzyska-
nia wolnosci, w tym takze wolnoSci prasy, spowodowata de facto likwidacje roz-
glosni. Ostatni program z Monachium do Polski zostal nadany prawie doktadnie
W piata rocznice wyboréw z 4 czerwca 1989 r. W historii polskiego dziennikar-
stwa 44 lata to okres stosunkowo niedtugi, biorgc jednak pod uwage fakt, ze ra-
dio jako §rodek przekazu informacji znane jest w Polsce dopiero od kofica lat
dwudziestych XX w., czyli od mniej wiecej osiemdziesieciu lat, mozna stwier-
dzié, ze to okres wystarczajacy na znalezienie sobie trwalego miejsca w dziejach
srodkéw masowej komunikacji naszego pafnstwa. Pytanie ,,Czy Radio Wolna Eu-
ropa zajmuje stale miejsce w dziejach polskiej radiofonii?” w $wietle znanych
faktow i publikacji wydaje sie pytaniem retorycznym. Skoro na dwa lata przed
zamknigciem rozglo$ni co drugi dorosty Polak przyznawal, ze w przesztosci choé
raz stuchat tego radia', a jego nazwe¢ wymienia obecnie kazda krajowa encyklo-
pedia i zdecydowana wiekszo$¢ podrecznikdéw historii najnowszej, to znaczy, ze
RWE wpisalo sie na trwale w historie nie tylko polskiego dziennikarstwa, ale
1 pafnistwa.

1 Archiwum O$rodka Badania Opinii Publicznej w Warszawie [dalej: Archiwum OBOP], Wyniki
badain OBOP z kwietnia 1992 r.

309



310

Jolanta Hajdasz

Przy okreslaniu znaczenia i wplywu Rozglosni Polskiej RWE na swiadomos¢ Po-
lakéw konieczne jest podjecie chocby préby obiektywnego oszacowania wielkosci
audytorium tej rozglo$ni. W powszechnej opinii uwaza si¢ bowiem, ze dostep do
informagji niezaleznych od wladz komunistycznych w potaczeniu ze stosunkowo
tatwym dostgpem do odbiornikéw radiowych byl atrakcja samg w sobie i kazdy
przecigtny Polak chcial i mégt z niej korzystaé, nawet mimo wysitkéw wladz, by
odbiér uniemozliwi¢ lub powaznie utrudnié?. Przekonanie to utrwalito si¢ szcze-
g6lnie mocno w okresie transformacji ustrojowej, gdy ,,stuchanie” i wrecz ,,wycho-
wanie si¢” na audycjach Wolnej Europy stato si¢ rodzajem nobilitacji politycznej
lub towarzyskiej (bo automatycznie sytuowalo wypowiadajacego si¢ po stronie
przeciwnikow poprzedniego ustroju). Mozna bylo nawet odnie$¢ wrazenie, ze im
dalej od okresu istnienia RWE, tym wigksza liczba stalych stuchaczy radia. Rozgto-
$nig i jej pracownikéw wychwalali zgodnie przedstawiciele wszystkich opcji poli-
tycznych, i lewicy, i prawicy, przy czym calkowicie ustala krytyka wszelkich dzia-
tan radia, a nawet poszczegélnych jego audycji. Tymczasem oczywistym bigdem
jest poglqd ze wszyscy obywatele pafstwa zza zelazne] kurtyny byli stuchaczami
czy choéby tylko sympatykami RWE, chociaz w czasie kryzysow i przesilen poli-
tycznych stuchanie tej rozglosni, jak wykazuja sondaze zar6wno amerykanskie, jak
i peerelowskie, przybieralo charakter masowy, na przyklad w roku 1956, 1968 czy
tuz przed wprowadzeniem w Polsce stanu wojennego i zaraz po tym wydarzeniu.
Stuchanie tej rozglosni stato si¢ powszechnym zwyczajem wérdd niektorych grup
spolecznych, na przyklad opozycji politycznej i — paradoksalnie — aparatu partyj-
nego, ale wielkos¢ tego audytorium byla zmienna. Préba obiektywnego jej oszaco-
wania jest wigc kluczowym, choé nie jedynym czynnikiem odzwierciedlajacym
wielkos¢ wplywu rozglosni na ksztaltowanie si¢ opinii publicznej w Polsce.

Liczbe stuchaczy Rozgloéni Polskiej RWE mozna oceniaé na podstawie wyni-
kéw badah prowadzonych na zlecenie i potrzeby RWE oraz na podstawie ankiet
Osrodka Badania Opinii Publicznej w Warszawie®. Poza nimi sporadycznie audy-
torium RWE przedstawiane jest przy okazji badan odbioru innych polskojezycz-
nych rozglosni zachodnich, ale z uwagi na marginalne traktowanie tego tematu
przez autoré6w oméwien wynikoéw sondazy oraz réznorodnos$¢ stosowanych me-
tod badawczych ich wyniki zostaly w tym artykule pominigte. Wyjatek stanowig
badania prowadzone przez odpowiedni dzial BBC (we wspotpracy z OBOP) na
przetomie lutego i marca 1989 r. w Polsce, poniewaz sg to pierwsze badania od-
bioru rozglosni zachodnich w kraju, na ktérych przeprowadzenie wladze polskie
wyrazily zgode. Poréwnanie ich wynikow z innymi sondazami z tego okresu pro-
wadzi do interesujacych wnioskéw i dostarcza wprawdzie skromnych, ale uzy-
tecznych danych na temat wiarygodnosci pozostatych badan.

2 Jak zreszta wykazuja sondaze posiadane przez RWE, okresowe ograniczanie zagluszania nie prze-
ktadato si¢ automatycznie na wzrost wielkoSci audytorium radia, ktére raczej byto od niego nieza-
lezne; np. po zniesieniu zagluszania w Polsce po 1956 r. liczba stuchaczy programéw RWE na fali
popazdziernikowych przemian zaczeta maled.

3 OBOP - Osrodek Badania Opinii Publicznej, placéwka badawcza zatozona w 1958 r., zajmujaca
si¢ badaniami zasi¢gu i oddzialywania radia i telewizji, sondazami opinii spotecznej, badaniami po-
staw obywateli wobec waznych spotecznie spraw, poczatkowo w strukturze Telewizji Polskiej, trak-
towana jako jeden z dziatéw TVE obecnie samodzielna instytucja badawcza.



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

Stuchacze Rozglosni Polskiej RWE wedlug badan instytucji PRL

W ciggu 44 lat dziatalnosci Rozglo$ni Polskiej RWE zadna instytucja badaja-
ca opinie publiczng, dzialajaca legalnie w pafstwach bloku wschodniego, nie
prowadzila systematycznych badan poréwnawczych wielkosci i jakosci audyto-
rium takich rozgloéni jak RWE. Powody takiego stanu rzeczy sa prosta konse-
kwencja komunistycznego sposobu sprawowania wladzy, opartego miedzy inny-
mi na negowaniu prawa jednostki do swobody wypowiedzi i wolnego dostepu
do informacji oraz deprecjonowaniu i zwalczaniu wszystkiego, co bylo sprzecz-
ne z marksistowsko-leninowskg doktryna polityczng. Wszystkiego, a wiec takze
niezaleznych od komunistéw §rodkéw masowego przekazu informacji. Ta specy-
ficzna paranoja, polegajaca na publicznym zaprzeczaniu i udawaniu, ze dane zja-
wisko nie istnieje, cho¢ odczucia, wiedza i do§wiadczenie spoleczne dowodzity
czego$ zupelnie przeciwnego, dotyczyla wszelkich dziedzin zycia spotecznego,
w tym nauki. Naukowa lub jakakolwiek inna obiektywna analiza zjawiska spo-
tecznego, jakim byly rozglosnie zachodnie nadajagce w jezyku polskim, byta
w Owczesnym systemie politycznym prawie niemozliwa. Cho¢ brak na ten temat
dokumentéw (badz nie zostaly jeszcze ujawnione), nalezy przypuszczaé, ze do
kofica lat sze$édziesiatych wladze komunistyczne oficjalnie nie zezwolily na pro-
wadzenie badan na temat RWE lub raczej nigdy takich badafi nie zlecity, bo nie
mozna zakladaé, ze dyrekgja jakiejkolwiek instytucji badawczej odwazylta sie wy-
stapi¢ do wladz z inicjatywa sprawdzenia odbioru rozgtoéni zachodnich w Pol-
sce. OdpowiedzZ na pytanie, jak zle i niebezpieczne jest to narzedzie imperiali-
stycznej, zgnitej propagandy, jak potocznie okres§lano rozglosnie, dawata przeciez
codzienna prasa, stanowigca wowczas jedno z najpowszechniej wykorzystywa-
nych narzedzi propagandy.

Badania socjologiczne audytorium rozglo$ni zachodnich w Polsce przez pe-
wien czas prowadzil jedynie Osrodek Badan Opinii Publicznej w Warszawie.
Z analizy danych zawartych w archiwach OBOP wynika, ze od 1969 do 1992 r.
badano odbidr radiostacji zachodnich nadajacych audycje w jezyku polskim. Naj-
prawdopodobniej nie robiono tego regularnie, lecz okresowo. S3 lata, kiedy byé
moze ankiet nie prowadzono wcale, poniewaz nie ma po nich §ladu w zachowa-
nych dokumentach, a w innych prowadzono je dwu-, a nawet trzykrotnie
(w 1984 r., roku $mierci ks. Jerzego Popietuszki, i w 1988 r., w okresie przygoto-
wan do negocjacji Okraglego Stotu). Na wiekszosci zachowanych dokumentéw
widnieje adnotacja ,,poufne” wraz z oznaczeniem numeru egzemplarza (najnizszy
numer 1, najwyzszy 3) badZ adnotacja ,,do uzytku stuzbowego”, takze z numerem
egzemplarza (najnizszy 10, najwyzszy 36). Materialy pochodzace z okresu po
1989 r. nie majg juz tych adnotacji. Jerzy Morawski, ktéry w tygodniku ,,Spotka-
nia” przedstawit w 1992 r. informacje o zawartosci ankiet OBOP na temat RWE,
twierdzi, ze komunikaty z badaf odbioru audycji rozglosni zagranicznych w Pol-
sce nie byly nigdzie publikowane. ,W zalakowanych kopertach trafiaty na biurka
najwazniejszych osob — pisze Morawski — w latach siedemdziesigtych w kilkuna-
stu egzemplarzach, po Sierpniu w 360, w stanie wojennym tylko w 6074, Wielkos¢

4 J. Morawski, Raport spod glosnikéw, ,Spotkania” 1992, nr 21, s. 32-33.

311



312

Jolanta Hajdasz

audytorium Rozglo$ni Polskiej RWE (w odniesieniu do ogétu Polakéw) w latach
1969-1992 wedlug badan OBOP przedstawiona zostala w tabeli 1.

Tabela 1. Audytorium RWE wedlug danych OBOP

Rok Audytorium RWE
Maj 1969 20%
1970-1972 Brak danych
Listopad 1973 7,69%
Listopad 1974 5,6%
Listopad 1975 8,0%
Listopad 1976 11%
Listopad 1977 18%
Maj 1978 21,5%
Styczen 1979 30%
1980 48%*
1981 53%*
1982 49%*
Maj 1983 17%
Wrzesien 1984 12%
Listopad 1984 18%
Czerwiec 1985 20%
Pazdziernik 1985 13%
Styczen 1986 12%
Maj 1986 10%
Pazdziernik 1986 14%
Styczen 1987 14%
Czerwiec 1987 12%
Luty 1988 16%
Maj 1988 22%**
Luty 1989 22%
Czerwiec 1989 18%
Wrzesien 1989 19%
Luty 1990 15%
Maj 1990 16 %
Kwiecien 1992 12%
Srednio 19,8%

* Dane na podstawie wynikéw ankiet OBOP przytaczanych przez J. Morawskiego, op. cit., s. 33.
** W maju 1988 r. OBOP przeprowadzil badania audytorium rozglo$ni zachodnich dwukrotnie,
wielko$¢ 22 proc. to Srednia arytmetyczna z tych dwoch wynikow.

Zrédto: opracowanie whasne autorki na podstawie komunikatéw z badafi OBOP; badania prowa-
dzono na reprezentatywnej grupie obywateli powyzej 15. roku zycia; przecietnie 1 proc. to od 200 do
300 tys. 0s6b w zaleznosci od liczby ludnosci Polski w danym roku.

Najstarszy znajdujacy sie w archiwach OBOP dokument z elementami socjo-
logicznego badania audytorium Rozglosni Polskiej RWE pochodzi z 1969 r. Wy-
nika z niego, ze w przeprowadzonym w lutym 1969 r. badaniu pt. ,,Ocena roku
i Zyczenia na przyszto§¢” umieszczono nastepujgce pytanie: ,,Na jakich falach



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

stuchal(a) Pan(i) w roku 1968 programéw zagranicznych w jezyku polskim?” Na
marginesie — inwencja tworcza autora(-6w?) sondazu jest godna podziwu — za-
pewne na zwykle pytanie: ,,Czy stucha Pan(i) zagranicznych rozglosni?” wigk-
szo$¢ ankietowanych automatycznie odpowiadalaby ,,nie”, ze strachu lub z che-
ci uniknigcia jakichkolwiek probleméw zwigzanych z odpowiedzig twierdzaca.
Przy pytaniu o fale radiowe odnosi si¢ wrazenie, ze chodzi raczej o badanie pre-
ferencji technicznych niz politycznych stuchaczy, mozna wiec bylo przypuszczad,
ze liczba prawdziwych odpowiedzi bedzie wyzsza. Analizowano odpowiedzi tych
respondentow, ktorzy deklarowali posiadanie lampowych badz tranzystorowych
odbiornikéw radiowych. Autorzy sondazu uzyskali odpowiedzi od 5486 osob.
Wynikato z nich, ze w 1968 r. zachodnich rozglosni stuchalo okolo 48 proc. do-
rostych Polakéw. Rozglosnie te najpopularniejsze byty wsréd ludzi mlodych, do
30. roku zycia. W zaleznosci od miejsca zamieszkania audytorium rozglo$ni wy-
nosito od 36 do ponad 60 proc.; najwyzsze bylo w wojewddztwach typowo rol-
niczych — rzeszowskim (61,3 proc.) i lubelskim (59,4 proc.), najnizsze w Pozna-
niu (43,6 proc.; w wojewddztwie poznanskim 45,8 proc.), Wroctawiu
(42,3 proc., a w calym wojewddztwie wroctawskim — 57,9 proc.) i rekordowo
niskie, co trudno wyttumaczyé — w Warszawie (36,1 proc., podczas gdy w woje-
wodztwie warszawskim — 48,5 proc.)’. Badanie to nie rdznicuje rozglosni za-
chodnich, nie wynika wigc z niego, jaki odsetek stuchaczy mialo RWE. Na pod-
stawie jednak wszelkich pézniejszych ankiet oraz w zestawieniu z istniejacymi
danymi amerykanskimi nalezy stwierdzié, ze najwigkszy odsetek stuchaczy w tym
okresie mialo RWE. Tez¢ t¢ potwierdzajg takze wyniki ankiety przeprowadzone;j
3 miesigce poZniej, w maju 1969 r. Po raz pierwszy w sondazach uzyto wtedy
nazw wlasnych poszczegdlnych rozglosni (w tym nazwy ,Wolna Europa”). W an-
kiecie umieszczono pytanie: ,,Czy stucha Pan(i) rozglosni zagranicznych, chocby
od czasu do czasu? Jezeli tak, to jakich?” Twierdzacej odpowiedzi udzielifo
41,2 proc. ankietowanych, najwiecej z nich, bo 20 proc. ogétu odpowiadajacych,
stanowilo audytorium Wolnej Europy. Odsetek stuchaczy Glosu Ameryki wyno-
sit wéwczas 8,3 proc., a BBC - 7,4 proc.°

Kolejne zachowane dokumenty pochodzg z 1975 r. Sondaz z kwietnia 1975 r.
zatytutowany jest ,Spadek liczby stuchaczy radiostacji zachodnich”, drugi
z wrzes$nia 1975 r. stanowi poréwnanie zawartosci dziennika TV i ,Wolnej Euro-
py”. Autor podsumowania pierwszej ankiety stwierdza, ze OBOP i SP (Osrodek
Badania Opinii Publicznej i Studiéw Programowych) prowadzi od ,.kilku lat” ba-
dania ankietowe w celu ustalenia wielkosci audytoriéw radiostacji zachodnich
nadajacych audycje w jezyku polskim ,,na reprezentatywnych préobach ogétu lud-
nosci kraju powyzej lat 15” (nie podaje przy tym wielkosci tych prébek w licz-
bach bezwzglednych). Komunikat z badan prezentuje wyniki czterech sondazy
z lat 1969-1974 (w dokumentach nie ma jednak pojedynczych wynikéw z badan
z poszczegblnych lat, jest tylko jedno zestawienie zbiorcze). Z zestawienia tego
wynika, iz w pierwszej polowie lat siedemdziesigtych nastgpit gwaltowny spadek
liczby stuchaczy rozglosni zachodnich w poréwnaniu z latami sze$édziesiatymi,

5 Archiwum OBOP, Komunikat z badan, Stuchanie zagranicznych audycji w jezyku polskim przez
radiostuchaczy w badaniach OBOP i SP, 1969 r., s. 1-2.
6 Ibidem, s. 3.

313



314

Jolanta Hajdasz

a najbardziej zmniejszyto si¢ audytorium RWE. Liczba stuchaczy wszystkich rozglo-
$ni zachodnich spadla z 28,9 proc. ogétu dorostej ludnosci w 1969 r. do 13,5 proc.
w 1974 r., czyli ponad dwukrotnie, w tym samym czasie liczba stuchaczy Wolnej
Europy spadla z 18 proc. do 5,6 proc., czyli ponad trzykrotnie’. Jednak juz w stycz-
niu 1977 r. autor komunikatu stwierdza wzrost audytorium rozgtosni zachodnich
spowodowany gtéwnie wzrostem liczby stuchaczy »Wolnej Europy«”8.

Badanie ze stycznia 1977 r. przeprowadzono na reprezentatywnej prébie do-
rostych powyzej 15. roku zycia, metoda ,,poréwnywalng do wczesniejszych”.
Autor komunikatu zaznacza przy tym, ze dodatkowe pytania kontrolne wykaza-
ly, iz ,,pewna cze$¢ 0sdb stuchajacych W(olnej] E[uropy] z réznych wzgledow nie
ujawnia tego faktu w spontanicznych odpowiedziach™. Oparte na dodatkowych
pytaniach analizy szacunkowe wskazuja, ze rzeczywiste audytorium W(olnej]
E[uropy] zblizone jest raczej do wielkosci audytorium ogétu radiostacji zachod-
nich nadajacych audycje w jezyku polskim, w listopadzie 1976 r. bylo to
18,8 proc., czyli okolo 5§ mln oséb. Kolejny komunikat jednoznacznie potwier-
dza ten stan. Wedtug niego kilka miesigcy pozniej, w listopadzie 1977 r., zachod-
nich radiostacji stuchalo juz 32 proc. obywateli PRL powyzej 15. roku zycia,
w tym odsetek stuchajacych Wolnej Europy wzrést do 18 proc., osiagajac tym sa-
mym poziom z 1968 r. (odzwierciedlony w badaniach z 1969 r.)'°. Autor anali-
zy podkresla, ze znaczna cze$¢ stuchaczy Wolnej Europy nie ujawnia tego faktu
w spontanicznych odpowiedziach, w zwigzku z czym, na podstawie dodatko-
wych pytan (dokument nie precyzuje niestety, jakich) audytorium RWE w listo-
padzie 1977 r. szacowane jest na 1/4 ogoétu spoleczenstwa, czyli ponad 6 min
osob'. Liczba ta obejmuje zaréwno tych, ktorzy stuchaja RWE regularnie, jak
i stuchaczy okazjonalnych. Tak jak w latach poprzednich, radio najchetniej jest
stuchane w godzinach wieczornych, o 20.00 i migdzy 22.00 a 23.00, do najpo-
pularniejszych audycji naleza radiowe dzienniki.

W roku nastgpnym znéw potwierdzila si¢ stala juz tendencja wzrostowa au-
dytorium RWE, ktére tym razem, jak pisze autor komunikatu, ,,0sigga nienoto-
wany do tej pory rekordowo wysoki poziom”!2. Z zastrzezeniem identycznym
jak poprzednio (,znaczna cz¢$¢ oséb stuchajacych RWE nie ujawnia tego faktu”)
autor komunikatu informuje, iz audytorium RWE w maju 1978 r. nalezy szaco-
wacé na okolo 1/3 ogbtu spoleczenistwa (31,5 proc.), czyli ponad 8 mln oséb. Za-
znacza przy tym, ze to wlasnie badanie zawieralo nieco obszerniejszy zestaw py-
tan, dzigki ktorym udato si¢ dokona¢ petniejszej analizy recepcji programu RWE
w spoleczenstwie polskim. Drugie badanie uwzgledniajace odbiér rozglosni za-
chodnich w spoteczenistwie przeprowadzono w 1978 r., tuz po wyborze kardy-

7 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 12/53, Spadek liczby stuchaczy radiostacji zachodnich,
kwieciefi 1975 r.

8 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 2/110, Odbiér audygji radiostacji zachodnich nadaja-
cych w jezyku polskim, 28 I 1977 r.

°  Ibidem.

10 Archiwum OBOP, Komunikat z badai nr 22/130, Odbiér radiostacji zachodnich nadajacych au-
dycje w jezyku polskim, grudzie 1977 r., s. 1.

1 Ibidem, s. 2-3.

12 Archiwum OBOP, Komunikat nr 0905, Odbidr radiostacji zachodnich nadajacych audycje w je-
zyku polskim, maj 1978 r.



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

nata Karola Wojtyly na papieza. Na pytanie ,,Skad dowiedziales si¢ o wyborze
papieza?” 4 proc. respondentéw odpowiedziato ,,z radiostacji zachodnich”, co
daje stosunkowo duzg grupe (okoto 1 mln oséb), zwazywszy, ze oficjalne Srodki
przekazu informacji do$¢ szeroko o tym wydarzeniu informowaly!3.

W styczniu 1979 r. wielkos¢ audytorium RWE wedlug ankieter6w OBOP na-
dal wynosita 30 proc. ogétu dorostych mieszkancow Polski'*. Po raz pierwszy
przy tym autor komunikatu zaznacza, ze ,,w korzystniejszych warunkach odbioru
tej radiostacji audytorium RWE byloby wigksze niz obecnie”, poniewaz okoto
20 proc. ogdtu badanych stwierdzito, ze byloby sklonne stucha¢ audycji tej radio-
stacji, jednakze przeszkadzajg im w tym zbyt duze zaklécenia badz niewlasciwa ja-
kos$¢ odbiornikéw. Zdecydowana wigkszos¢ stuchaczy (ponad 70 proc.) wyrazala
przekonanie, ze informacje zaréwno o Polsce, jak i o $wiecie przekazywane przez
RWE sg prawdziwe. Takze wigkszo§¢ — cho¢ mniej liczna (64 proc.) — uwazala, ze
obraz Polski w informacjach podawanych przez RWE jest prawdziwy.

Niestety, w dostepnych archiwaliach OBOP nie zachowaly si¢ materialy z lat
1980-1983, ktére zapewne dostarczylyby dalszych interesujacych danych na te-
mat wielkosci audytorium RWE. Wiele wskazuje bowiem na to, ze w tym okre-
sie bylo ono jeszcze wyzsze niz wczeSniej, gdyz stalg, ujawniang praktycznie we
wszystkich analizach tendencjg, zaré6wno w badaniach amerykarskich, jak i pol-
skich, jest ogromny wzrost liczby stuchaczy RWE w okresach kryzyséw i konflik-
tow politycznych. Sierpniowe strajki z 1980 r., potem powstanie i dzialalnos¢
NSZZ ,Solidarno$¢”, a przede wszystkim wprowadzenie stanu wojennego
w Polsce to z pewnoscia czas, gdy RWE bylo stuchane powszechnie i masowo.
W jedynym, cytowanym juz wyzej, publicystycznym i pobieznym oméwieniu ba-
dain OBOP na temat audytorium RWE Jerzy Morawski podaje, iz w 1980 r. RWE
stuchalo 48 proc. ogétu dorostych Polakéw, w 1981 r. — 53 proc., a w 1982 r.
— 49 proc.S Artykul nie zawiera przypisow, nie wiadomo wigc, z jakich konkret-
nie komunikatéw pochodzg te dane, analiza innych zrédet z tego okresu (choé-
by danych amerykanskich z Zarzadu Radiofonii Migdzynarodowej) pozwala jed-
nak przypuszczaé, ze s one bliskie prawdy.

W 1983 r. kolejne badanie wykazalo, ze rozglosni zagranicznych nadajacych
w jezyku polskim stucha 24 proc. ogétu badanych (Polakéw powyzej 15. roku zy-
cia). Zdecydowana wigkszo$¢ stuchaczy tych rozglosni to przede wszystkim od-
biorcy Glosu Ameryki (18 proc.), Radia Wolna Europa (17 proc.) i Radia Londyn
(czyli BBC — przyp. J.H.) — 10 proc.'® Autor komunikatu stwierdza przy tym, ze
duzy wplyw na wielko$¢ audytoriéw poszczegdlnych radiostacji ,,ma rowniez wy-
posazenie techniczne radioodbiornikéw, jakimi dysponujg badani. Np. wigksza
szans¢ odbioru w Polsce ma rozglosnia Glos Ameryki, emitujaca na falach krot-
kich i $rednich, w poréwnaniu z innymi nadajacymi tylko na falach krétkich”.

13 Archiwum OBOP, Komunikat z badan, Opinia spoleczefistwa o wyborze nowego papieza i pre-
zentacji tego wydarzenia w TV, pazdziernik 1978 r.

14 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr PF/1/79, Odbiér audycji nadawanych w jezyku polskim
przez radiostacje Wolna Europa i Watykan, 20 IT 1979 r.

15 J. Morawski, op. cit., s. 33.

16 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 48/308, Stuchanie radiostacji zagranicznych nadajacych
w jezyku polskim, pazdziernik 1983 r.

315



316

Jolanta Hajdasz

32 proc. ankietowanych deklarowalo zaufanie do Radia Wolna Europa (do BBC
— 43 proc. ogblu badanych, do Glosu Ameryki takze wigcej, bo 35 proc.).

Ogromnie interesujace jest poréwnanie dwoch badan, jakie osrodek przepro-
wadzit w 1984 r. Pierwsze pochodzi z wrzesnia i bylo realizowane jeszcze przed
$miercig ks. Jerzego Popietuszki. Wynika z niego, ze audytorium RWE maleje i to
szybciej niz innych rozglosni. We wrzesniu 1984 r. stuchanie RWE deklarowato
12 proc. ogdtu dorostych Polakéw, co w poréwnaniu z poprzednim badaniem
z maja 1983 r. stanowito spadek o § proc. W tym samym okresie BBC stracita tyl-
ko 1 proc. stuchaczy (z 10 na 9 proc.), a Glos Ameryki 4 proc. (z 18 na 14 proc.).
Zdecydowana wigkszo$¢ stuchaczy RWE deklarowala przy tym jedynie ,,bardzo
rzadkie” stuchanie rozgtosni (7 proc.), do regularnego stuchania RWE przyznawat
si¢ wowczas zaledwie 1 proc. badanych!”. W badaniach przeprowadzonych dwa
miesigce pozniej odsetek stuchaczy RWE wzrasta juz do 18 proc., czyli o okoto
1,5 mln os6b (analogicznie ro$nie takze audytorium Glosu Ameryki i BBC)'S.
~Wzrost ten wynika z zainteresowania sprawa $mierci ksiedza J. Popieluszki”
— stwierdza jednoznacznie autor komunikatu. W czerwcu 1985 r. Radia Wolna
Europa stucha znéw co piaty dorosly Polak — audytorium RWE wedlug OBOP
wynosi 20 proc., przy czym 31 proc. spoleczenistwa deklaruje zaufanie do infor-
magcji podawanych przez RWE". Liczba stuchaczy rozglosni maleje w pazdzierni-
ku 1985 r. do poziomu 13 proc., zaufanie do informacji podawanych przez RWE
deklaruje juz jednak 41 proc. obywateli, co oznacza wzrost o 10 proc.?’ Zmiany
te wywolane sg najprawdopodobniej zakonczeniem procesu zabojcow ks. Jerzego
Popieluszki oraz przychylnymi ocenami programéw, jakie zyskala rozglosnia
w opinii stuchaczy w tym okresie, gdy sprawie zabdjstwa poswigcano najwigcej
miejsca. W tym czasie jednak zaré6wno RWE, jak i pozostale rozgtosnie zachod-
nie, ma niewielkie grono stalych stuchaczy, regularne odbieranie programu radia
deklaruje 2 proc. badanych, ,.bardzo rzadkie” — 7 proc.

Do czasu kolejnego przetomu — strajkéw w 1988 r. i zwigzanego z nimi prze-
silenia politycznego — audytorium Rozglosni Polskiej RWE utrzymuje si¢ na
mniej wigcej stalym poziomie 10-14 proc. i jest mniejsze od audytorium Glosu
Ameryki, lidera wéréd zachodnich rozgtosni w latach osiemdziesigtych. Zdecy-
dowana wigkszos$¢ stuchaczy RWE w tym okresie stucha programu rozgtosni
okazjonalnie; regularnie, co najmniej raz w tygodniu, czyni to zaledwie 1 proc.
badanych. W styczniu 1987 r. po raz pierwszy do ogétu badanych zwrdcono sie
z pytaniem, ktére z rozglosni, Polskie Radio czy rozgto$nie zachodnie, podaja in-
formacje pelniejsze i bardziej obiektywne. Ankietowani wyzej ocenili Polskie Ra-
dio, zaufanie do zachodnich rozglosni deklarowalo okoto 1/3 ich stuchaczy?'.

17 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 27/341, Wstepne podsumowanie wynikéw badania nad
odbiorem radiowych rozgto$ni zagranicznych nadajacych w jezyku polskim, pazdziernik 1984 r.

18 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 36/350, Odbiér radiowych rozglo$ni zagranicznych na-
dajacych w jezyku polskim, grudziefi 1984 r.

19" Archiwum OBODP, Komunikat z badafi nr 15/367, Odbiér radiowych rozgto$ni zagranicznych na-
dajacych w jezyku polskim, lipiec 1985 r.

20- Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 25/85, Audytoria polskojezycznych radiowych rozgto-
$ni zagranicznych, pazdziernik 1985 r.

21 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 8/428, Odbiér zachodnich rozgtosni radiowych nada-
jacych audycje w jezyku polskim, kwiecienr 1987 r.



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

Wyniki badan przeprowadzonych w 1988 r. po raz kolejny potwierdzaja teze
o gwaltownym wzroscie liczby stuchaczy Radia Wolna Europa w chwili kryzy-
séw 1 napie¢ spotecznych. W 1988 r. przeprowadzono trzy ankiety, w lutym
i dwukrotnie w maju, w czasie strajkéw i tuz po ich zakonczeniu (tabela 2).

Tabela 2. Odbiér audycji RWE w 1988 r. wedlug danych OBOP

Rozglosnie 15-16 lutego 16-17 maja 30-31 maja
Radio Wolna Europa 16% 24% 20%
Rozgloénie zachodnie razem 22% 31% 25%

Zrédlo: opracowanie wlasne autorki na podstawie komunikatu z badaii OBOP nr 25/490.

Z przedstawionych wyzej danych wynika, ze w okresie napieé strajkowych
w Polsce w pierwszej potowie maja 1988 r. audytorium wszystkich rozgtosni za-
chodnich wyraznie wzrosto, przy czym liczba stuchaczy programu Rozglosni Pol-
skiej RWE wzrosta najbardziej, bo o 8 proc. (liczba stuchaczy Glosu Ameryki
wzrosta w tym czasie o 7, a BBC o 3 proc.)??. W maju podniosto sie tez zaufanie
do informacji o Polsce przekazywanych przez rozglosnie zachodnie, deklarowa-
la je bowiem potowa ich stuchaczy, podczas gdy w lutym tylko 1/3. Teze o uza-
leznieniu wielkosci audytorium RWE od aktualnej sytuacji polityczno-spotecznej
w kraju potwierdzajg takze kolejne badania z 1989 r. W lutym 1989 r., czyli
w momencie rozpoczecia obrad Okragtego Stotu i zwigzanych z tym napieé i sy-
tuacji kryzysowych, audytorium RWE ponownie wzrostlo w poréwnaniu z po-
przednim badaniem: z 18 proc. ogétu badanych w grudniu 1988 r. do 22 proc.
w lutym 1989 r. W chwilach przetomowych tradycyjnie juz Rozglo$nia Polska
RWE wraca na pierwsze miejsce najchetniej stuchanych rozglosni zachodnich,
Glos Ameryki i BBC majg audytorium nizsze odpowiednio o 2 i § proc. Ostat-
nie wykonane przez OBOP badanie odbioru polskojezycznych rozglosni zagra-
nicznych przeprowadzono w maju 1990 r. Wynika z niego, ze mimo zmian ustro-
jowych w Polsce liczba stuchaczy RWE w zasadzie pozostala niezmienna,
utrzymujac sie na poziomie 16 proc., przy 23 proc. deklarujacych stuchanie za-
granicznych rozglo$ni w ogdle (tabela 3). Ze wszystkich dostepnych w archiwum
OBOP danych wynika, ze w maju 1969 r. 41,2 proc. dorostych Polakéw stucha-
to zachodnich rozglo$ni nadajacych w jezyku polskim, w tym 20 proc. RWE.
Oznacza to, ze stuchacze RWE stanowili 48,5 proc. calego audytorium rozgltosni
zagranicznych. Dane te sg przypadkowe, brak niestety danych z niektérych istot-
nych dla dziatalno$ci RWE okreséw, niemniej jednak wydaje sie, ze ogblna ten-
dencja jest nawet na ich podstawie tatwa do uchwycenia. Z danych tych wynika
bowiem jednoznacznie, ze audytorium Rozglosni Polskiej RWE stanowilo z regu-
ty najwiekszg cze$¢ ogdlnej liczby stuchaczy rozglosni zachodnich — co najmniej
jej potowe, a w chwilach kryzysow nawet blisko 80 proc. ogdtu stuchajacych
tych stacji. Na poczatku lat osiemdziesigtych (lata 1982-1983) prymat nalezat
przez pewien czas do Glosu Ameryki, ale przy pierwszym powaznym kryzysie

22 Archiwum OBOPR, Komunikat z badan nr 25/490, Odbiér zachodnich rozgtosni radiowych nada-
jacych audycje w jezyku polskim w maju 1988 r., czerwiec 1988 r.

317



318

Jolanta Hajdasz

politycznym, jakim stalo si¢ zabdjstwo ks. Jerzego Popietuszki, widoczny jest na-
tychmiastowy powrét stuchaczy do Wolnej Europy. Zbyt fragmentaryczne dane
nie pozwalaja opracowaé podobnego zestawienia dla lat wczesniejszych, nie-
mniej jednak ta ogélna tendencja dominowania RWE wsrdd wszystkich rozgto-
$ni zagranicznych nadajacych programy w jezyku polskim jest z reguly utrzyma-
na, potwierdzaja ja rowniez pozostale sondaze, tj. badania prowadzone dla
RWE/Radia Swoboda oraz wspélne badania BBC i OBOP z 1989 r. Jednoznacz-
ne stwierdzenie, czy RWE dominowalo wéréd wszystkich stuchanych w Polsce
rozglosni zachodnich, jest istotne z tego wzgledu, ze wigkszos$¢ badan oficjalne
instytucje PRL prowadzily pod katem odbioru programéw rozglosni zachodnich
lacznie, bez szczegdlowego podzialu na poszczegdlne stacje. Wiedzac jednak
o dominacji RWE w eterze, mozna na podstawie posiadanych danych wiele wy-
wnioskowa¢ o odbiorze tej konkretnej rozglosni.

Tabela 3. Zmiany audytorium RWE na tle liczby stuchaczy wszystkich rozglosni zachod-
nich w latach 1983-1990

Data badania Stuchacze RWE Ogotem stuchacze rozgtosni zachodnich*
Maj 1969 20% 41,29% (48,5%)
Listopad 1974 6% 149% (42,8%)
Listopad 1975 8% 16% (50%)
Listopad 1976 11,3% 19% (59,4%)
Stycze 1977 13% 23% (56,5%)
Marzec 1983 15% 29% (51,7%)
Listopad 1984 18% 30% (60%)
Czerwiec 1985 20% 34% (58,8)
Maj 1986 10% 20% (50%)
Maj 1988 24% 31% (77,4%)
Luty 1989 22% 30% (77,3%)
Czerwiec 1989 16% 23% (69,5%)
Maj 1990 16% 23% (69,5%)

* W nawiasach podano, jaki odsetek wszystkich stuchaczy rozgtosni zachodnich stanowili stuchacze
RWE.
Zrodlo: opracowanie whasne autorki na podstawie badan OBOP z lat 1969-1990.

W omawianych badaniach interesujace sq rOwniez informacje na temat tego,
kim s3 stuchacze rozglosni zachodnich, w tym takze Rozglo$ni Polskiej RWE. Naj-
weczesniejsze dane pochodza z 1969 r. Wedtug nich najwiecej stuchaczy rozglosnie
zachodnie majg wérdd osob do 30. roku zycia, w tej grupie odsetek stuchajacych
oscyluje wokot 50 proc. Najwierniejsza grupe stuchaczy stanowia robotnicy rolni
(54,9 proc.) oraz rolnicy indywidualni (50,5 proc.)?, niemniej jednak odbiér tych
rozgtoséni i w pozostatych grupach jest stosunkowo wysoki (powyzej 46 proc.), co
oznacza, ze prawie co drugi zatrudniony w kraju stuchat rozglosni zachodnich.
W badaniach z 1979 r. podano juz bardziej szczegdlowe informacje na temat skta-

2 Archiwum OBOP, Komunikat z badai, Stuchanie zagranicznych audycji w jezyku polskim przez
radiostuchaczy w badaniach OBOP i SP, luty 1969 r.



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

du spolecznego stuchaczy RWE. Autor komunikatu stwierdzit na podstawie ba-
dan, ze ,;sklad stuchaczy RWE rézni si¢ nieco od sktadu ogétu dorostej ludnosci
Polski”?*. W wigkszym stopniu RWE stuchaja mezczyzni (39 proc.) niz kobie-
ty (24 proc.), pracownicy umystowi (35 proc.) i robotnicy wykwalifikowani
(33 proc.) niz rolnicy (27 proc.) i robotnicy niewykwalifikowani (25 proc.), oraz
osoby z wyksztalceniem wyzszym (40 proc.) i §rednim (36 proc.) niz z pelnym
i niepelnym podstawowym (27 proc.). W niewielkim stopniu stuchanie RWE de-
terminuje wiek, cho¢ w nieco mniejszym stopniu RWE stuchajg ludzie mtodzi.
Z danych wynika takze, ze co trzeci stuchacz RWE jest czlonkiem partii, przyna-
leznoé¢ do PZPR deklaruje bowiem az 33 proc. ankietowanych stuchaczy stacji.
Podobnie bylo w 1981 r., gdy 2/3 cztonkéw PZPR deklaruje stuchanie progra-
moéw Rozglosni Polskiej RWE, po wprowadzeniu stanu wojennego co drugi stu-
chacz RWE to czlonek PZPR*. Niestety, w pozostalych latach nie prowadzono
badan pod katem przynaleznosci partyjnej, nie mozna wigc glebiej przeanalizo-
waé tego zjawiska, niemniej jednak w zestawieniu z informacjami chocby z biur
terenowych RWE i prowadzonych przez ich pracownikéw ankiet wéréd oséb po-
wracajacych z Polski mozna stwierdzi¢, ze RWE bylo rozglosnia bardzo chetnie
stuchang przez towarzyszy partyjnych. Z kolei tez¢ o tym, iz Rozgtosnia Polska
RWE staje si¢ z biegiem lat radiem ludzi wyksztalconych, tylko czgsciowo po-
twierdzajg kolejne badania. Zawsze, gdy badane s audytoria poszczegdlnych roz-
gloéni osobno, ujawnia si¢ silny zwigzek RWE z osobami stabiej wyksztalconymi
i mleszka]qcyml poza wielkimi miastami. Badania z maja 1983 r. wykazuja iz, zde-
cydowanie najwigksza grupe sluchaczy rozglo$ni zachodnich tworza pracownicy
umystowi z wyksztalceniem wyzszym (46 proc. wsrdd nich deklaruje stuchanie
zachodnich stacji), w pozostalych grupach zawodowych tego radia stucha o wie-
le mniej 0s6b (od 16 do 26 proc.)?. Przy tym czgsciej stuchaczami tych rozglosni
s osoby mlode, do 30. roku zycia (31 proc.), wsroéd oséb powyzej 50 lat juz tyl-
ko 17 proc. deklaruje stuchanie rozgtosni zachodnich. Ponadto najwigksza grupe
stuchaczy stanowig mieszkancy duzych miast (29 proc.) oraz tradycyjnie mezczyz-
ni (34 proc.; kobiety 16 proc.). Jednak jesli tylko przeprowadzane sa badania
szczegolowe, tzn. takie, w ktorych audytoria poszczegdlnych rozgtoéni analizowa-
ne s3 oddzielnie, dane te ulegaja pewnym modyfikacjom. Tak bylo w kwietniu
1987 r. Wedlug autora opracowania »wéréd stuchaczy Glosu Ameryki i Radia
Londyn [takg nazwa pracowmcy OBOP okreslali BBC - przyp. J.H.] nadrepre-
zentowani sg pracownicy umyslowi, natomiast wéréd stuchaczy Wolne] Europy
nadreprezentowani sg robotnicy”?’. Niestety, brak materialu poréwnawczego do
rozwinigcia tej tezy, wiele jednak wskazuje na to, ze w przeciwiefistwie do BBC
czy Glosu Ameryki RWE nie bylo radiem inteligencji, albo raczej, nie tylko inte-
ligencji, choé czasem w materiatach publicystycznych i wspomnieniach za takie

2 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr PF/79, Odbiér audycji nadawanych w jezyku polskim
przez radiostacje Wolna Europa i Watykan, 20 II 1979 r.

25 J. Morawski, op. cit., s. 32.

26 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 48/308, Stuchanie radiostacji zagranicznych nadajacych
w jezyku polskim, pazdziernik 1983 r.

27 Archiwum OBOP, Komunikat z badan nr 8/428, Odbiér zachodnich rozgtosni radiowych nada-
jacych audycje w jezyku polskim, kwieciefi 1987 r.

319



320

Jolanta Hajdasz

zwyklo si¢ je uwazaé. Godny podkreslenia jest jednak fakt, ze przy kazdym bada-
niu szczegblowym (juz w pierwszej ankiecie z 1969 r.) zawsze pojawia si¢ element
silnego zwigzania RWE z robotnikami i rolnikami. W 1969 r. najwigcej stuchaczy
rozglos$ni zachodnie mialy wéréd rolnikéw indywidualnych i robotnikéw rol-
nych, a najmniej wéréd os6b z wyzszym wyksztalceniem, podczas gdy 14 lat p6z-
niej proporgje te s3 odwrotne (nie wiadomo jednak dokladnie, w jakim stopniu
dotycza one takze audytorium RWE). Autorzy badan nie analizowali przyczyn tej
zmiany, w ankietach takze brak pytan na ten temat. Nalezy wszakze przypuszczad,
ze procz czynnikow obiektywnych, takich jak sytuacja polityczna i wywolywane
nig zmiany polityki wewnetrznej i zewngtrznej panstwa, dynamiczny rozwoj kra-
jowych srodkéw masowej informagji itd., istotnym czynnikiem determinujgcym
zmiany jest takze strategia i taktyka programowa RWE, wyrazajaca si¢ m.in.
w konkretnych audycjach i programach.

W 1985 r. badania wykazywaly nadal, ze rozglosnie zachodnie (a wigc i RWE)
czesciej stuchane sa przez osoby z wyzszym wyksztalceniem (39 proc., podczas
gdy radia zachodniego stuchalo tylko 19 proc. 0séb z wyksztalceniem ponizej
Sredniego), szczegdlnie wysoki odsetek stuchaczy rozglosnie te mialy wsrod
spracownikoéw umystowych z wyzszym wyksztalceniem” — 47 proc. z nich dekla-
ruje sluchanie rozglosni. Jak zawsze rozglosnie zachodnie sg przy tym radiem
mezczyzn — 29 proc. stucha takiego radia, podczas gdy wsrdd kobiet zaledwie
17 proc. Z analizy cytowanych tu badan wynika ponadto, ze najwigksza czesé
audytorium takich rozgtosni jak RWE pochodzita z duzych miast, liczacych po-
nad 100 tys. mieszkaincéw. W badaniach z kwietnia 1987 r. pojawil si¢ jeszcze je-
den nowy, interesujgcy element. Mianowicie po raz pierwszy w sondazach zada-
no pytanie o motywy, jakimi kierujg si¢ badani, stuchajac polskojezycznych stacji.
Motywy wygladaly nastepujaco:

— mozliwo$¢ poréwnania informacji podawanych w polskich srodkach prze-
kazu (to najczeSciej wskazywana przyczyna stuchania rozglosni zachodnich, po-
dato jg 36 proc. stuchaczy);

— chgc zdobycia informacji niepodawanych przez polskie Zrédia przekazu lub
tez zdobycia informacji pelniejszej, szerszej i dokltadniejszej (25 proc. responden-
tOwW);

— chec zdobycia informacji o tym, co méwig w Polsce, w Swiecie, w innych
krajach (12 proc.);

— wiarygodno$¢ i aktualnos¢ (po 4 proc.);

— cheé wystuchania relacji z wystapien papieza (4 proc.).

Mozna stwierdzié, ze audytorium Rozglosni Polskiej RWE raczej nie byto zbio-
rem przypadkowych stuchaczy, nawet jesli wielu z nich stuchalo tego radia okazjo-
nalnie. Motywy, ktorymi kierowala si¢ przewazajaca wiekszo$¢ odbiorcoéw progra-
mu, usitujac wydoby¢ jakie$ informacje z morza szuméw, trzaskow i hatasliwego
jazgotu, Swiadczg o tym, ze stuchacze ci stanowili grupe ludzi dojrzatych, niezado-
walajacych si¢ prostym, jednostronnym tlumaczeniem obserwowanych przez sie-
bie zjawisk i proceséw spotecznych, bez wzgledu na to, czy opinie te gloszone byly
przez rezimowe $rodki masowej informacji, czy tez przez stacje zachodnie, czesto
utozsamiane z oficjalnym stanowiskiem dyplomacji amerykanskiej.

W 1988 r. rozglosni zachodnich najczgsciej stuchali ludzie w wielu 36-39 lat
(25 proc.), zdecydowana wiekszo$¢ z nich to nadal osoby z wyzszym wyksztalce-



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

niem (23 proc.), mieszkajagce w duzych miastach, powyzej 100 tys. mieszkaficow
(24 proc.), zatrudnione jako pracownicy umystowi (26 proc.). Autor komunika-
tu po raz kolejny zastrzega, ze jest to typowa cecha audytorium poszczegdlnych
rozglosni, niemniej jednak szczegétowe badania po raz kolejny udowadnialy, ze
»0 ile Radio Londyn ma wigcej stuchaczy wsréd oséb z wyzszym wyksztalce-
niem, to Wolna Europa ma wigcej stuchaczy wsréd oséb o wyksztalceniu zasad-
niczym zawodowym”?8. Po 1988 r. OBOP nie prowadzil juz badan pod katem
sktadu osobowego audytorium RWE.

Niezmiernie interesujace sa takze badania OBOP przeprowadzone juz po
pierwszych zmianach ustrojowych w Polsce, a wigc w kwietniu 1992 r. Przepro-
wadzono je w zwigzku z przypadajaca wowczas 40. rocznicg nadania pierwszej
audycji z Monachium na reprezentatywnej probie losowej (z zalozonej 1500-o0so-
bowej proby zrealizowano 1339 wywiadow, blad statystyczny dla takiej liczeb-
nosSci proby wynosi okolo 2,7 proc.)?. Na podstawowe pytanie: ,,Czy stucha
Pan(i) RWE, lub kiedy$ stuchal, a obecnie przestal” twierdzaco odpowiedzialo
58 proc. ankietowanych, co oznacza, ze z programu RWE wiedze o Polsce i Swiecie
czerpal wigcej niz co drugi Polak. Zdecydowana wigkszos¢ z nich rozpoczeta stu-
chanie RWE w latach siedemdziesiatych (25 proc.) i osiemdziesiatych (24 proc.),
ale stosunkowo spora grupa stuchaczy (19 proc., czyli blisko 1/5) nawigzata kon-
takt z rozglo$nig juz w latach pigédziesiatych. Interesujace sg rowniez odpowie-
dzi na pytania, dlaczego przestali stucha¢ radia i kiedy to nastgpito. Z 46 proc.
badanych, ktérzy stwierdzili, ze kiedy$ stuchali RWE, najwigksza grupa, bo
27,2 proc., odeszta od radia dopiero po 1989 r., kolejna (15,6 proc.) rok p6z-
niej, w 1990 r. Do 1989 r. audytorium RWE bylo wigc o prawie 1/5 wigksze niz
w czasie przeprowadzania tego badania, poniewaz prawie 43 proc. bylych stu-
chaczy RWE przed 1989 r. stuchalo tego radia, co po przeprowadzeniu uprosz-
czonych dzialan matematycznych zwigksza to audytorium o okofo 20 proc. Wy-
nika wiec z tego, ze do 1989 r. przez kilkadziesiat lat mniej wigcej 1/3 dorostych
Polakéw stale badz okazjonalnie stuchala RWE. Jest to liczba bardzo istotna, po-
niewaz wykazuje, ze audytorium RWE bylo wigksze, niz wykazywaly to prowa-
dzone poufnie i na uzytek stuzbowy badania OBOP; przecigtny odbiér wedlug
nich wynosit okoto 19,8 proc., podczas gdy blizsza rzeczywistosci wydaje sig licz-
ba uzyskana w 1992 r., a wigc okolo 33 proc. Badania socjologiczne prowadzo-
ne przez instytucje peerelowskie obcigzone sg bowiem powaznym niebezpieczen-
stwem zafalszowania danych, a w przypadku tak drazliwego tematu, jakim
w PRL byta Wolna Europa, czynnik ten nalezy traktowaé bardzo powaznie, z kil-
ku co najmniej wzgledéw. Najwazniejszym z nich jest strach przed przykrymi
konsekwencjami grozacymi po ujawnieniu faktu stuchania RWE, co wynikato
z surowej i niezwykle represyjnej polityki wladz PRL w latach pig¢édziesiatych
i p6zniej wobec faktycznych, a nawet wyimaginowanych stuchaczy rozglosni.
W oficjalnej propagandzie stuchanie RWE nigdy nie nalezalo przeciez do czyn-
nosci nobilitujacych, przeciwnie, zawsze uwazane bylo za naganne, zrozumiaty
jest wiec fakt ukrywania go przez osoby ankietowane przez OBOP. Nie mozna

28 Archiwum OBOP, Komunikat z badaf nr 6/471, Odbiér zachodnich rozglo$ni radiowych nada-
jacych audycje w jezyku polskim, marzec 1988 r.
29" Archiwum OBOP, Opinie o Radiu Wolna Europa. Badania OBOP, kwieciefi 1992 r.

321



322

Jolanta Hajdasz

takze wykluczy¢ manipulowania danymi przez osoby opracowujace konkretne
badania, zachowaly si¢ przeciez nie konkretne ankiety, lecz ich jedno-, dwustro-
nicowe omowienia, w ktérych wystarczyto zmienic tylko jedng liczbe, by uzyska¢
efekt pozadany, na przyklad z propagandowego punktu widzenia. W latach sie-
demdziesigtych uczyniono tak z danymi z 1969 r. W cytowanym juz wczesniej
oryginalnym komunikacie podano, ze 41,2 proc. ludnosci Polski stucha radia za-
chodniego, RWE mialo wéwczas mie¢ 20 proc. audytorium. We wszystkich p6z-
niejszych badaniach poréwnawczych przytaczana jest liczba 29 proc. stuchaczy
rozglosni zachodnich i 18 proc. stuchaczy RWE. Podobnych bledéw w przyta-
czanych w tym artykule liczbach nie ma, nie mozna jednak zalozy¢, ze podobna
niefrasobliwo$é, moéwiac eufemistycznie, nie zdarzala si¢ pracownikom OBOP
czgéciej. Korekta Sredniego odbioru audycji RWE w Polsce (zob. tabela 1
- 19,8 proc.) wydaje si¢ wigc konieczna, a liczba 33 proc. (wynikajgca z analizy
badan z 1992 r.) staje si¢ tym samym bardziej wiarygodna. Stuszno$¢ tego toku
rozumowania potwierdzajg takze badania audytorium sze$ciu zachodnich roz-
glosni radiowych dokonane na przetomie lutego i marca 1989 r. Byly to pierw-
sze badania odbioru, na ktérych przeprowadzenie wladze komunistyczne zezwo-
lity rozglos$ni zachodniej. Ankieta objeto wowczas dwie 1000-osobowe grupy,
jedng z nich stanowily przy tym osoby, ktore juz byly wczesniej ankietowane.
Wedlug tych badan RWE moglo liczy¢ w Polsce na 34-procentowe audytorium
(BBC - 23 proc., Glos Ameryki — 26 proc.)3°.

Audytorium RWE wedlug danych ze Stanéw Zjednoczonych

W konicu lat pieédziesigtych niektorzy dyrektorzy amerykanskich rozgto$ni
sadzili, ze ankiety przeprowadzane w$réd podrézujacych na Zachod obywateli
krajéow wschodnich moga dostarczyé waznych danych w kwestii odbioru ich sta-
cji. Pierwsze sondaze przeprowadzone zostaly przez RWE wsrdd uczestnikow
Miedzynarodowych Targéw w Brukseli w 1957 r. Technika ta byta oczywiscie od
razu krytykowana ze wzgledu na jej malo naukowy charakter, jednak przez wie-
le lat stata sie dla kierownictwa RWE/RS podstawg sporzadzania opracowan na
temat wielkosci audytorium Radia Wolna Europa. Podstawowe mankamenty tej
metody s3 tatwe do uchwycenia — po pierwsze: jaka warto$¢ metodologiczng
mozna przypisa¢ odpowiedziom uzyskanym w warunkach niejako konspiracyj-
nych przez ankieteréw, bedacych czesto dziennikarzami, nie zawsze zaznajomio-
nymi z technikami prowadzenia badaf. Ponadto, w jakim stopniu reprezentatyw-
ne s3 ankietowane osoby, ktore — jesli uzyskaly zgode na wyjazd na Zachdd, czyli
otrzymaly niedostepny przecigtnym obywatelom paszport ,,wazny na wszystkie
kraje §wiata” (w przeciwiefistwie do paszportu waznego jedynie w krajach socja-
listycznych) — musiaty by¢ czlonkami aparatu partyjnego badz osobami blisko
z nim zwigzanymi (formalnie i nieformalnie)? Jacques Semelin wysuwa jeszcze
jedna watpliwo$¢ — czy przy publikowaniu tych danych liczby audytorium roz-
glodni, takich jak RWE, nie s3 zawyzane, na przyklad po to, by RWE/RS mogta
tatwiej uzasadnié wielko$¢ swojego budzetu. Dyrekeja rozglosni bronita si¢ przed

30 . Semelin, Wolnos¢ w eterze, Lublin 1999, s. 77.



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

tymi zarzutami, Amerykanie stworzyli bowiem substytut ankiet przeprowadza-
nych w konkretnych krajach. Utworzyli Wschodnioeuropejski Instytut Badania
Reakeji i Opinii (East European Audience and Opinion Research Division
— EEAOR), stawiajac na jego czele doktora Henry’ego Harta, socjologa, wybit-
nego specjaliste z Instytutu Gallupa, specjalizujacego si¢ w badaniach opinii pu-
blicznej. Biuro Harta zawarto umowy z czolowymi instytutami badan opinii pu-
blicznej w kilku krajach zachodniej Europy. Wedlug danych EEAOR instytut mial
odpowiednie umowy z o$mioma niezaleznymi instytucjami badania rynku i opi-
nii publicznej dzialajacymi w pigciu krajach Europy Zachodniej®'. Instytuty te
przeprowadzaly ankiety wéréd Polakéw przyjezdzajacych z Polski. ,,Nie pytano
z reguly o dane personalne i nazwiska — pisze Jan Nowak w Wojnie w eterze
- tozsamo$¢ respondentdw byla starannie chroniona i nie bylo wypadku, by po
powrocie do Polski spotkaly kogokolwiek jakies ktopoty”32. Wedlug Jana Nowa-
ka ankiety (bez wiedzy ankietowanych) byly przekazywane do biura w Mona-
chium, a jego pracownicy przystepowali do analizowania wynikéw dopiero wte-
dy, gdy rozporzadzali dostatecznie duza liczbg odpowiedzi. W przypadku Polski
prébka ta obejmowaé miata zazwyczaj od 1 do 2,5 tys. os6b. Opracowujacy te
wyniki sobie znanymi metodami korygowali je, tak by odzwierciedlaly one rze-
czywisty skiad polskiego spoleczenstwa, a nie stanowity tylko odbicie pogladow
0s0b majacych mozliwos¢ wyjazdu za granice. Podawana przez Jana Nowaka
liczba os6b tworzacych jednorazowa probe wydaje si¢ jednak mocno przesadzo-
na, szczegdlnie jesli dotyczy okresu sprzed lat siedemdziesiatych, gdy nastgpilo
pewne rozluznienie obostrzef, ktérymi uzasadniano odmowy wydawania pasz-
portoéw. Lektura raportéw tzw. Audience Research RFE (Dzialu Studiéw i Ana-
liz RWE) z Monachium nie pozostawia jednak watpliwosci, ze poczatkowo opra-
cowania przygotowywano na podstawie analizy kilkuset ankiet, a nie tysigca czy
dwoch. Na przyktad raport z 1960 r. opiera si¢ na analizie 320 ankiet’3, a raport
2 1962 r. —na 723 ankietach®®. Od 1973 r., czyli od czasu sporzadzania przez dy-
rekcje RWE/RS rocznych sprawozdan dla nadzorujacego rozglosni¢ Zarzadu Ra-
diofonii Miedzynarodowej (Board for International Broadcasting), w niektérych
raportach zaznaczana jest liczba osob, ktére ankietowano. Od potowy lat sie-
demdziesigtych oscyluje ona z reguly wokét 1,5 tys., np. raport z 1976 r. poda-
je, ze ankietowano 1552 osoby, raport z 1988 r. — 1513. Wielkosci te najpraw-
dopodobniej nie zmienialy si¢ zasadniczo, w zadnym z dostgpnych Zrédel nie
zetknetam si¢ bowiem z wiarygodnymi danymi, z ktérych wynikaloby, ze kiedy-
kolwiek probka wynosita wigcej niz 1600 os6b. Nawet po 1987 r., gdy obywate-
le panistw Europy Wschodniej mogli bez wigkszych przeszkéd natury politycznej

31 The BIB 1984 Annual Report, s. 20, material niepublikowany, kopia w zbiorach autorki. Ten
i pozostale anglojezyczne dokumenty cytowane w niniejszej publikacji pochodza z nieistniejacego
juz dzi§ archiwum RWE w Monachium. Ich kopie zostaly sporzadzone w czasie naukowej kweren-
dy w latach 1993-1994, przeprowadzonej przez autorke w czasie pobytu w rozglosni, tuz przed
przeniesieniem siedziby radia z Monachium do Pragi.

32 Jan Nowak, Wojna w eterze, Krakow 2000, s. 579.

33 Listening patterns and related attitudes of Polish listener to Western broadcasts, Audience Re-
search RFE, Munich, Germany, lipiec 1960 r.

34 Radio listening patterns and related attitudes of Polish listeners to RFE, Audience Research RFE,
Munich, Germany, luty 1962 r.

323



324

Jolanta Hajdasz

wyjezdzaé na Zachdd, liczba respondentéw nie zmieniata si¢, EEAOR kontynu-
owal badania w identyczny sposdb, jak w ciggu 28 lat swego istnienia, bazujgc
na ankietach wypelnionych przez podrézujacych na Zachéd. W sprawozdaniu
rocznym zaznaczono jedynie, ze ,,tak wielka liczba potencjalnych respondentéw
niezwykle ulatwita zadanie pracownikom EEAOR”3.

Raporty BIB, z ktérych pochodza dane na temat odbioru RWE w Polsce, s3
przygotowywanymi co roku sprawozdaniami z dzialalnosci RWE/RS. Rada skta-
data je na rece prezydenta i Kongresu Stanéw Zjednoczonych, zawsze w stycz-
niu. Sprawozdanie obejmowalo z reguly 12 miesi¢cy, od pazdziernika do wrze-
$nia roku poprzedzajacego podpisanie sprawozdania. Na przyktad sprawozdanie
z 1 stycznia 1990 r. obejmuje okres od 1 pazdziernika 1988 r. do 30 wrzesnia
1989 r. Dane z okresu przed powstaniem BIB, czyli sprzed 1973 r., pochodza
z r6znych raportow RWE/RS na temat audytorium rozglosni, zawsze jednak sg
to dane przygotowane przez EEAOR. W tabeli 4 wykorzystano tylko dane po-
rownawcze (z lat 1966-1973), cytowane w sprawozdaniach BIB. Badania doty-
czg ogdlu obywateli polskich powyzej 14. roku zycia, tych, ktérzy przynajmniej
raz w tygodniu stuchali Radia Wolna Europa. Zestawienie odbioru audycji RWE
w Polsce na podstawie tych danych przedstawia tabela 4.

W zestawieniu tym uderza kontrast migdzy wynikami uzyskiwanymi przez
RWE przed 1990 r. i po tej dacie. Roznica jest tak ogromna (prawie 50 proc.),
ze nie mozna jej thumaczy¢ jedynie procesem transformacji ustrojowej w Polsce
i zwigzanej z nim wolnosci prasy i swobody wypowiedzi w mediach, czego skut-
kiem ubocznym moéglby byé gwaltowny spadek zainteresowania dotychczaso-
wym zrédlem informacji, jakie stanowilo RWE. Analiza stosowanej przez
EEAOR metodologii badan i wyciagania wnioskéw na ich podstawie staje si¢
wiec kluczowa kwestig przy ocenie wiarygodnosci prezentowanych wyzej da-
nych. Niestety, materialy Zrédtowe przynosza dane niezwykle lakoniczne, oka-
zjonalnie — raz na kilka sprawozdan — ujawniajac kulisy stosowanych metod ba-
dawczych. Pierwsza nasuwajaca si¢ watpliwoscig jest oczywiScie sposob
powigzania opinii os6b, ktére wyjechaly na Zachéd, z opiniami os6b pozosta-
tych w kraju i nieplanujacych wyjazdu, albo wrecz pozbawionych szans na jego
realizacje. W dostepnych obecnie zrédlach nie ma na ten temat zadnych danych.
Co wigcej, w raportach opracowywanych na potrzeby na przyklad polskiej sek-
gji jezykowej omawia si¢ szczegélowo wiele zagadnien zwigzanych z audytorium
RWE, ale wszystkie uwagi i wnioski, takze iloSciowe, odnoszg si¢ jedynie do licz-
by 0s6b ankietowanych, czyli tej grupy podrozujacych (travellers) i uciekinieréw
(refugees), ktorych przepytali ankieterzy. Pierwszym i chyba najwigkszym polem
mozliwosci popetnienia btedu metodologicznego jest przeniesienie tych wyni-
kéw na calg populacje dorostych obywateli Polski. Ilustracja moze tu by¢ aneg-
dota przytoczona w 1982 r. w paryskiej ,,Kulturze” przez Tomasza Mianowicza.
Stwierdzit on, ze ,,podejmowane przez wladze amerykanskie proby rozstrzygnie-

35 The BIB 1989 Annual Report on RFE/RL, s. 41; w 1987 r. po raz pierwszy Polacy i Wegrzy mo-
gli masowo wyjechaé na Zachéd, dzigki zmianom wprowadzonym w bloku wschodnim przez Mi-
chaita Gorbaczowa i jego ,,pierestrojk¢”. Pozwolono wtedy obywatelom trzymaé paszporty w do-
mach, z reguty mialy tez one 10-letni okres waznosci. W 1987 r. na Zachdd wyjechato ok. 1 146 tys.
Polakéw i ok. 4 mln Wegrow.



Odbiér audycji Rozgtoéni Polskiej RWE w Polsce

cia tej kwestii [odbioru RWE — przyp. J.H.] trudno uzna¢ za udane. Charaktery-
styczny przyklad: [...] w czasie postoju na londynskim lotnisku samolotu Aero-
flotu ankietujgcy z wydzialu badan BIB zwraca si¢ do sowieckiej stewardessy
z prosbg o opini¢ na temat Radia Swoboda. »Nie stucham waszych audycji — od-
powiada rezolutnie stewardessa — s3 one antysowieckie i nieobiektywne«. Polito-
lodzy z BIB dochodzg rzecz jasna do wniosku, ze jesli Swoboda ma pozyskiwaé
ludzi w ZSRR, musi by¢... mniej antysowiecka™®. Analogicznie moglo by¢
w przypadku ankietowania potencjalnych odbiorcéw RWE. Kolejny, prawdopo-
dobnie mocno znieksztalcajacy rzeczywisto$¢ fakt to sklad grupy respondentow.
Osoby, ktére w latach PRL mogly wyjecha¢ na Zachdd, byly z réznych wzgle-
déw uprzywilejowane, albo z racji pelnienia konkretnych funkgji panstwowych
i partyjnych, z powodu bliskich zwigzkéw z elitg partyjno-polityczng, albo cho-
ciazby z powodu posiadania na Zachodzie bliskiej rodziny i znajomych. Stowem
— na pewno byly to grupy malo reprezentatywne dla ogétu spoleczenstwa pol-
skiego. W raporcie z 1960 r. zaznaczono, ze 31 proc. respondentéw pochodzito
z Warszawy, kolejne 43 proc. — z innych miast powyzej 100 tys. mieszkancow, co
juz daje razem 74 proc. W tym czasie w miastach mieszkala mniej niz polowa
ludnosci kraju. W jaki wigc sposéb skorygowaé te badania, by gloszone przez
»mieszczuch6w” opinie odnosily si¢ na przykiad takze do rolnikoéw indywidual-
nych i pracownikéw pegeerdw, ktorych wsrdd ankietowanych nie bylo w ogdle
(autorzy podkreslaja, ze brak wéréd respondentdéw farmers)?3” Innym bardzo po-
waznym mankamentem stosowanej metody badan byt fakt, ze 100 proc. ankie-
towanych stuchalo RWE (oséb niestuchajacych byto zaledwie 1-3 proc.). Skoro
prawie wszyscy respondenci stuchali RWE, nie byto materiatu zrédlowego do ja-
kiejkolwiek korekty wynikow, musiala wigec ona by¢ co najwyzej odbiciem ogdl-
nie dostepnych danych statystycznych. To jednak w przypadku badan wielkosci
audytorium radia jest pomystem karkotomnym w realizacji. W jaki sposob autor
konkretnego raportu mialby na przyklad uwzglednié opinie szerokiej rzeszy pra-
cownikow pegeeréw, skoro wsrdd ankietowanych nie bylo ani jednego ich
przedstawiciela? Uznaé, ze nie stuchajg RWE, czy tez przeciwnie, stuchaja, tylko
nie wyjezdzaja na Zach6d? Nie mozna takze lekcewazy¢ tezy o celowym zawy-
zaniu danych przez czlonkéw BIB. Zabieg taki utatwialby im trudne zadanie uza-
sadnienia wysokich wydatkow zwigzanych z funkcjonowaniem kompleksu
RWE/RS. Latwiej przeciez walczy¢ o finanse dla instytucji, ktora jest skutecznym
narzedziem walki psychologicznej, oddzialujgcym na przykiad na co drugiego
Polaka, niz uzyskaé te same pienigdze w sytuacji, gdy RWE mialoby o potowe
mniejsze audytorium. Zapewne wigc nie przez przypadek tradycyjne badania
sondazowe EEAOR rozpoczal w krajach postkomunistycznych dopiero w paz-
dzierniku 1990 r., cho¢ juz w lutym 1989 r. wladze komunistyczne w Polsce ze-
zwolily na prowadzenie ankiet przez BBC. Dopiero w 1991 r. BIB przyznala, ze
stosowana przez EEAOR metodologia badan stanowita tylko substytut klasycz-
nych badan sondazowych i ze wspdélnie z niezaleznymi instytucjami badan opi-
nii i rynku w Polsce, Czechoslowacji, Rumunii, Bulgarii i na Wegrzech instytut

36 T. Mianowicz, O Wolnej Europie bez mitologii, ,Kultura” 1982, nr 6 (417), s. 104.
37 Radio listening patterns and related attitudes of Polish listeners to Radio Free Europe (Fourth
Report), Audience Research RFE, Munich, Germany, luty 1962 r.

325



326

Jolanta Hajdasz

zaczyna prowadzenie badan dla RWE/RS*®. W sprawozdaniu BIB podkreslono
przy tym pionierska rolg¢ EEAOR w ksztaltowaniu rynku ustug socjologicznych,
instytut organizowal bowiem profesjonalne szkolenia w krajach bloku wschod-
niego na temat tworzenia grup fokusowych, uktadania kwestionariuszy itd. Jed-
nocze$nie ani w tym, ani w nastgpnych sprawozdaniach nie skomentowano tak
drastycznych zmian w odbiorze RWE w ciggu zaledwie 2 lat.

Tabela 4. Audytorium RWE w Polsce wedlug danych EEAOR (Stany Zjednoczone)

Data badania Audytorium RWE
1966/67 53%
1967/68 58%
1968/69 67%
1969/70 59%
1970/71 83%
1971/72 60%
1972/73 57%
1973/74 57%
1974/75 56%
1975/76 51%
1976/77 50%
1977/78 46%
1978/79 50%
1979/80 55%
1980/81 60,7%
1981/82 65,3%
1982/83 71,5%
1983/84 66,6%
1984/85 63%
1985/86 59%
1986/87 56%
1987/88 51%
1988/89 57%
1990/91 8%
1991/92 6%

Zrédto: opracowanie whasne autorki na podstawie sprawozdar rocznych BIB z lat 1974-1993 (za-
wierajacych réwniez dane z lat 1966-1973). Dane obejmuja obywateli polskich powyzej 14. roku
zycia, przynajmniej raz w tygodniu stuchajacych RWE; EEAOR przyjmowal, ze liczba dorostych Po-
lakéw w tym okresie wynosita 26-27 mln oséb, przecietnie 1 proc. oznacza wiec 260-270 tys. os6b.

Jest jeszcze jedno wyjasnienie przyczyn wystgpienia tak uderzajacej réznicy
w wielko$ci audytorium RWE przed zmianami politycznymi lat 1989-1990 i po
tym okresie, zupelnie innej natury. Trzeba mianowicie zalozy¢, ze tak naprawde
w konfrontacji ideologii panstw dwoch przeciwstawnych blokéw liczby nie mia-
ty znaczenia lub raczej mialy znaczenie marginalne. Po prostu dla tych, ktorzy

3% The BIB 1991 Annual Report on RFE/RL, s. 39.



QOdbiér audycji Rozgtosni Polskiej RWE w Polsce

powolali do zycia kompleks RWE/RS, nie miato pierwszorzednego znaczenia do-
tarcie do jak najwigkszej liczby stuchaczy i jej utrzymanie, wazne bylo réwniez
to, do jakich stuchaczy si¢ dociera, co i jak méwi si¢ na antenie, a przede wszyst-
kim, jakie audycje przy okazji tworzenia programu radiowego si¢ przygotowuje.
Radio Wolna Europa powstalo przeciez w kulminacyjnej fazie zimnej wojny, gdy
zbieranie i przetwarzanie informacji pochodzacych z krajéw zza zelaznej kurty-
ny stalo sie, jesli nie niemozliwe, to przynajmniej mocno utrudnione. Stworzenie
nowoczesnej instytucji taczacej w sobie cechy osrodka naukowego, wojskowego
i medialnego okazalo si¢ wowczas przedsiewzigciem nad wyraz udanym. W cig-
gu kilku tygodni funkcjonowania wyszlo na jaw, ze RWE dysponuje wigkszg wie-
dza na temat krajéw bloku wschodniego niz odcigci od zrédel informacji amery-
kanscy sowietolodzy i pracownicy agencji wywiadowczych. Przy takim zalozeniu
poziom odbioru konkretnych audycji stawal si¢ sprawa drugorzedna, istotng nie
dla dyrekcji rozglosni, lecz raczej dla dziennikarzy, ktérzy w zadnych warunkach
nie lubig pisa¢ i tworzy¢ ,,do szuflady” i zawsze chcg znacd reakgje stuchaczy, czy-
telnikéw czy widzow na swoje artykuly i audycje. W posredni sposéb potwier-
dza prawdziwos$¢ tego twierdzenia takze sama BIB, ktéra w sprawozdaniach
analizie wielkosci audytorium radia poswigca z reguly tylko kilka zdan,
przedstawiajac wielkosci zaokraglone do liczb catkowitych, a znacznie wigcej
miejsca pozostawia na analiz¢ programowg, czyli oméwienie co, kiedy, gdzie
i dlaczego pojawilo si¢ na antenie RWE. Z duzg doza prawdopodobiefistwa moz-
na wigc przypuszczal, ze badania EEAOR stuzyly gtownie szczegotowej analizie
proceso6w towarzyszacych odbiorowi programu RWE, a nie ich analizie ilo$cio-
wej. Celem prowadzenia wywiadéw z podr6zujacymi z Europy Wschodniej by-
to raczej wskazanie obszaréw, ktérymi stuchacz interesowal si¢ szczegélnie, oce-
na pomystow programowych i préba zbadania wplywu, jaki radio mogto
wywieraé na rozwdj sytuacji politycznej w krajach bloku, szczegélnie do potowy
lat siedemdziesiatych, czyli do czasu ustanowienia zasad pokojowego wspolist-
nienia w polityce miedzynarodowej. Dlatego tez w okresie transformacji ustro-
jowej bardzo szybko zrezygnowano z jakichkolwiek préb utrzymania liczby stu-
chaczy i podjeto decyzje o likwidacji czgsci rozglo$ni narodowych, w tym
polskiej. Wiedza o krajach zza zelaznej kurtyny, ktorej przez lata radio dostarcza-
lo instytucjom zachodnim, przestala by¢ elitarna, a stala si¢ powszechna i ogdl-
nie dostepna. Wielko$¢ audytorium Rozglosni Polskiej RWE miala wigc znacze-
nie juz tylko dla historykéw doceniajacych role tego radia w ksztaltowaniu
ustroju demokratycznego opartego m.in. na swobodzie wypowiedzi i prawie do
informacji.

JorLaNTA HAJDASZ (ur. 1966) — dziennikarka radiowa i telewizyjna, doktor na-
uk humanistycznych. Pracuje w Oddziale Telewizji Polskiej SA w Poznaniu.
Zajmuje si¢ historig elektronicznych $rodkéw masowego komunikowania
oraz polskim systemem prasowym. Wspotautorka ksigzki: Polak z oddali. Jan
Nowak Jeziorariski w Poznaniu i nie tylko (2000); publikowala réwniez
w ,,Przegladzie Politologicznym” oraz ,,Studiach Medioznawczych”.

327



328

Jolanta Hajdasz

Auditorium of Polish section of Radio Free Europe/Radio Liberty in Poland

The Polish Section of Radio Free Europe is one of language sections of Radio Free Eu-
rope/Radio Liberty, an American radio station which broadcasted its program from the Fe-
deral Republic of Germany (Munich), Spain and Portugal for listeners in communist
countries in Bulgarian, Czech, Polish, Slovak and Hungarian languages. The Polish section
operated in 1952-1994. It has an unshakeable role in struggle for liberty and democracy
in countries of the Soviet block. Radio Free Europe supported and shaped resistance
against communist regimes in Eastern Europe. It is believed that its programs were com-
monly listened to, despite intensive jamming. The article tries to define the number of li-
steners to the station. The author analyses currently available Polish and American sour-
ce materials, which include results of researches conducted for Radio Free Europe which
come from BIB (Board for International Broadcasting, an institution supervising the Ra-
dio since 1973 on behalf of the US Congress) and polls concerning receiving of Western
radio stations broadcasting in Polish made by OBOP (Center for Public Opinion Polls)
since 1969.





