
R
EC

EN
Z

JE

15912 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym 
srebrnikom”. Ucieczki Romualda 
Spasowskiego i Zdzisława Rurarza 
w propagandzie PRL i USA – kampanie 
medialne w cieniu stanu wojennego

Wprowadzenie stanu wojennego miało przynajmniej jedną niespodzie-
waną dla ekipy gen. Wojciecha Jaruzelskiego konsekwencję: 19 grudnia 

1981 r. o azyl polityczny w Stanach Zjednoczonych poprosił Romuald Spa-
sowski, ambasador PRL w Waszyngtonie. Cztery dni później na podobny krok 
zdecydował się Zdzisław Rurarz, polski przedstawiciel w Tokio. Szybko został 
przewieziony do USA. Obie ucieczki były dotkliwym ciosem wizerunkowym 
dla władz wojskowych. Nie może dziwić, że administracja Ronalda Reagana 
postanowiła skorzystać z okazji i użyć postaci obu ambasadorów (zwłaszcza 
Spasowskiego) do kampanii medialnej, której głównym celem stało się zade-
monstrowanie wsparcia dla Solidarności i potępienia stanu wojennego.

Również władze PRL postanowiły zminimalizować straty wizerunkowe, 
nakręcając dość ograniczoną, ale jednak widoczną nagonkę medialną na obu 
zbiegłych dyplomatów, zarzucając im zdradę, niewdzięczność, kierowanie się 
najniższymi pobudkami czy wręcz problemy psychiczne.

Szczyt obu kampanii przypadł na pierwsze tygodnie po ucieczce, pewne jej 
elementy można jednak dostrzec również w kolejnych latach. W niniejszych 
rozważaniach autor spróbował, przeprowadzając analizę historyczną, scha-
rakteryzować obie narracje propagandowe, a w podsumowaniu zastanowić 
się nad ich wpływem zarówno na polską, jak i zachodnią opinię publiczną.

Patryk Pleskot
Instytut Pamięci Narodowej,  
Oddziałowe Biuro Badań Historycznych w Warszawie
Uniwersytet Rzeszowski, Instytut Nauk o Polityce

ORCID: 0000-0001-5627-8325

DOI: 10.48261/2299.890X.12.2023.07 



160 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

Kampania „kontrpropagandowa”

Zdecydowana większość mediów zachodnich – tych największych i tych 
lokalnych – postrzegała ucieczkę Spasowskiego (a następnie Rurarza), 
zgodnie z nadziejami administracji amerykańskiej,  jako wyraz niezgody 
na stan wojenny i kompromitacji władz warszawskich. Była to przecież 
najbardziej naturalna interpretacja, a przy tym zgodna z zamierzeniami 
kampanii propagandowej, wszczętej przez administrację Reagana kilka 
dni po wprowadzeniu stanu wojennego. Obaj dezerterzy odgrywali w niej 
pierwszoplanową rolę – zostali (dobrowolnie) wykorzystani jako narzędzie 
w ideologicznym ataku na PRL i ZSRS, który miał zrekompensować skrom-
ne w istocie rzeczy konkretne ruchy polityczne Waszyngtonu1. To dlatego 
22 grudnia 1981 r. prezydent Reagan zdecydował się na niecodzienny gest 
i zaprosił małżeństwo Spasowskich na krótką wizytę do Gabinetu Owalnego 
Białego Domu. Relacje z wizyty –  a zwłaszcza słynne zdjęcie, na którym 
prezydent, osobiście odprowadzając gości do samochodu, opiekuńczym 
gestem przytrzymywał parasol nad głową Wandy Spasowskiej – obiegły 
cały świat2. Media odnotowały również późniejsze o sześć dni wydarzenie – 
publiczne przesłuchanie Zdzisława Rurarza przed kongresową komisją 
ds. bezpieczeństwa i współpracy w Europie („helsińską”), podczas którego 
zbiegły dyplomata ostro atakował reżim gen. Jaruzelskiego i wskazywał na 
współodpowiedzialność Moskwy za sytuację w Polsce3.

	 1	 Więcej na ten temat zob.: P. Pleskot, Kłopotliwa panna „S”. Postawy polityczne Zachodu wobec „Soli-
darności” na tle stosunków z PRL (1980–1989), Warszawa 2013, s. 203–246. Szerzej na temat stosun-
ków polsko-amerykańskich w okresie zimnej wojny zob. m.in.: G.F. Domber, Empowering Revolution: 
America, Poland, and the End of the Cold War, Chapel Hill 2014; P. Kengor, Ronald Reagan i obalenie 
komunizmu – zbliżenie na Polskę, Warszawa 2007; A. Mazurkiewicz, Dyplomacja Stanów Zjednoczo-
nych wobec wyborów w Polsce w latach 1947–1989, Warszawa 2007; J. Tyszkiewicz, Rozbijanie monoli-
tu. Polityka Stanów Zjednoczonych wobec Polski 1945–1988, Warszawa 2015.

	 2	 Zob. m.in. Archiwum CIA  – Freedom of Information Act (dalej CIA-FOIA), CREST CIA-
-RDP85M00364R001903620015-8, Robocza wersja sprawozdania z pierwszych dwóch lat prezyden-
tury Ronalda Reagana, 12 I 1983 r., b.p.; Archiwum Minsterstwa Spraw Zagranicznych (dalej AMSZ), 
z. 23/84, w. 16, t. 144, Szyfrogram nr 3641/IV ambasady PRL w Waszyngtonie, 23 XII 1981 r., k. 652; Ro-
nald Reagan Library, The Public Papers of the President Ronald Reagan 1981–1989, Przemowa Ronal-
da Reagana do narodu z okazji świąt Bożego Narodzenia i w sprawie sytuacji w Polsce, 23 XII 1981 r., 
b.p.; J. Darnton, Waking up, getting out, „The New York Times”, 30 III 1986.

	 3	 Zob. m.in. Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej (dalej AIPN), 938/320, Akta śledztwa przeciw 
Zdzisławowi Rurarzowi, Pismo Naczelnej Redakcji Odbioru Audycji z Zagranicy i Opracowań Anali-
tycznych Komitetu ds. Radia i Telewizji do Naczelnej Prokuratury Wojskowej z załączonymi wyciąga-
mi nasłuchów rozgłośni polskojęzycznych, 3 III 1982 r., k. 59–99; J. Nowak, No Help for Jaruzelski, „The 
Washington Post”, 3 I 1982; Soviet Troops Wearing Polish Uniforms, „Washington Inquirer”, 1 I 1982; 



R
EC

EN
Z

JE

16112 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

Życiowe decyzje Spasowskiego i Rurarza idealnie wpisały się w założenia 
„Projektu Prawda” – Project Truth, kampanii „kontrpropagandowej” (jak 
ją określano w Białym Domu) koordynowanej przede wszystkim przez 
rządową Agencję ds. Komunikacji Międzynarodowej Stanów Zjednoczo-
nych (United States International Communication Agency, USICA4), któ-
rej dyrektorem był ówcześnie Charles Z. Wick5. Ten program wzmożenia 
walki ideologicznej z ZSRS został zainicjowany prezydencką dyrektywą 
z 9 września 1981 r., a więc jeszcze przed stanem wojennym. Nie skupiał się 
wyłącznie na PRL, niemniej po 13 grudnia 1981 r. wątki polskie – oprócz 
afgańskich – należały do najważniejszych spośród poruszanych w ramach 
Project Truth6.

W imieniu prezydenta realizację „Projektu Prawda” nadzorował sekretarz 
stanu Alexander Haig, korzystający z pomocy ekspertów Departamentu Stanu 
i USICA. Z naturalnych względów głównymi narzędziami wykorzystywanymi 
przez projekt stały się poszczególne rozgłośnie narodowe w ramach Radia 
Wolna Europa i Głosu Ameryki, choć oficjalnie kręgi rządowe starały się od-
cinać od działań tych instytucji, a strategia informacyjna ich szefów niekiedy 
spotykała się z krytyką Białego Domu7. W bloku wschodnim dostrzegano 
jednak rolę obu anten, dlatego były one ostro atakowane przez propagandę 
komunistyczną (i lepiej lub gorzej zagłuszane)8.

W ramach kampanii „kontrpropagandowej” po 13 grudnia 1981 r. zwięk-
szono kadry sekcji polskiej Głosu Ameryki oraz wydłużono jej ofertę pro-
gramową (z 2,5 do 7 godzin na dobę), ponadto rozbudowano wiedeńskie 
biuro rozgłośni. Planowano również wzmocnić sygnał nadawczy, by utrudnić 

zob. numer specjalny „CSCE Digest”: Commission Hearing on Poland, 30 XII 1981 (fotokopia dostęp-
na w: AIPN, 2333/98, t. 2, k. 515–522).

	 4	 Wymiennie do nazwy USICA stosowano krótsze określenie International Communication Agency 
(ICA). Nazwa ICA/USICA obowiązywała w latach 1978–1982. Wcześniej i później agencja nosiła mia-
no Amerykańskiej Agencji Informacyjnej (United States Information Agency – USIA).

	 5	 Zob. U.S. International Communication Agency’s overseas programs, some more useful than others: re-
port to the Director, U.S. International Communication Agency, Washington 1982; N.J. Cull, The Cold 
War and the United States Information Agency. American Propaganda and Public Diplomacy, 1945–1989, 
Cambridge 2008.

	 6	 CIA-FOIA, CREST CIA-RDP88B00443R002304730001-5 RIPPUB C 616, Raport z realizacji „Projek-
tu Prawda”. Stan na 20 lipca 1982 r., b.d., b.p.

	 7	 AIPN, 1585/3874, Informacja Departamentu I MSW na temat zaostrzenia polityki USA wobec Polski 
i ZSRS (z załącznikiem), 25 I 1982 r., k. 50–52; G.R. Urban, Radio Wolna Europa i walka o demokra-
cję – moja wojna w czasach zimnej wojny, Warszawa 2000, s. 102, 112.

	 8	 Zob. P. Machcewicz, „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–1989, Warszawa 
2007, s. 332–342 i n.; G.R. Urban, Radio Wolna Europa…, Warszawa 2000, s. 102, 112.



162 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

wznowione zagłuszanie audycji9. Najbardziej znanym i doniosłym wyra-
zem strategii Project Truth stała się niewiele późniejsza akcja podjęta przez  
USICA – w styczniu 1982 r., kosztem co najmniej 350 tys. dolarów (niektóre 
źródła podają dwukrotnie wyższe liczby10), przygotowano dziewięćdziesięcio-
minutowy program dokumentalno-artystyczny pt. Let Poland be Poland [Żeby 
Polska była Polską]. Agencja ściśle współpracowała w tym przedsięwzięciu 
z Białym Domem, Departamentem Stanu i Narodową Radą Bezpieczeństwa, 
a doświadczona firma Pasetta Productions11 odpowiadała za trudne wyzwanie 
wyprodukowania materiału przeznaczonego do emisji w różnych częściach 
globu (transmisję radiową zapewniał Głos Ameryki)12.

W USA program nadano późnym wieczorem 30 stycznia 1982 r. z okazji 
międzynarodowego Dnia Solidarności z Narodem Polskim, ogłoszonego przez 
Reagana dziesięć dni wcześniej. W proklamacji z 20 stycznia, ustanawiającej te 
uroczystości, prezydent mocno poparł polskich związkowców, nazywając ich 
symbolem „walki prawdziwych robotników w tak zwanym państwie robot-
niczym”. „Jako Amerykanie – kontynuował – mamy szczególny stosunek do 
Solidarności i podstawowych praw człowieka”. Wspomniał o Woodrow Wil-
sonie (poparł on niepodległość Polski w czasie I wojny światowej) i zarazem 
ostro skrytykował stan wojenny, który „zniszczył wszystkie przyczółki świeżo 
wywalczonej wolności”. Prezydent podkreślał, że celem gen. Jaruzelskiego było 
uderzenie nie tylko w Solidarność, lecz także we wszystkich Polaków: „rząd 
wojskowy prowadzi wojnę przeciw własnemu narodowi”13.

Na program, prowadzony przez cenionego aktora Charltona Hestona, skła-
dały się wypowiedzi przywódców politycznych z czternastu państw – oprócz 
Reagana, m.in. prezydenta Francji François Mitterranda, kanclerza RFN Helmuta 
Schmidta i premier Wielkiej Brytanii Margaret Thatcher, a także premierów Joh-
na Malcolma Frasera (z Australii), Wilfrieda Martensa (z Belgii), Giovanniego 

	 9	 AIPN, 1585/3874, Informacja Departamentu I MSW na temat nowych elementów w działalności ame-
rykańskiej Agencji ds. Komunikacji Międzynarodowej, 12 I 1982 r., k. 39–40.

	10	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 3, Raport USICA [?] na temat programu 
„Let Poland Be Poland”, b.d. [1982 r.], b.p.

	11	 Właściciel firmy Marty Pasetta był znany m.in. z produkcji słynnego koncertu Elvisa Presleya Aloha 
form Hawaii z 1973 r., gali oskarowych oraz kilku popularnych teleturniejów, zob. Tre’vell Anderson, 
Marty Pasetta dies at 82; directed 17 Oscar shows, Elvis satellite concert, https://www.latimes.com/lo-
cal/obituaries/la-me-marty-pasetta-20150524-story.html (dostęp 17 X 2022 r.).

	12	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 3, Raport USICA [?] na temat programu 
„Let Poland Be Poland”, b.d. [1982 r.], b.p.

	13	 Ronald Reagan Library, The Public Papers of the President Ronald Reagan 1981–1989, Proklamacja 
nr 4891: Dzień Solidarności, 20 I 1982 r., b.p.



R
EC

EN
Z

JE

16312 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

Spadoliniego (z Włoch), Zenkō Suzuki (z Japonii), Gunnara Thoroddsena (z Is-
landii), Pierre’a Trudeau (z Kanady), Bülenta Ulusu (z Turcji) oraz Kåre Willocha 
(z Norwegii). Przemowy były przeplatane wstawkami filmowymi (ukazującymi 
dramat Polaków) oraz informacjami o sytuacji w PRL. Do tego dochodziły wystę-
py, wypowiedzi oraz komentarze muzyków i aktorów, np. członków grupy ABBA, 
Kirka Douglasa, Henry’ego Fondy, Glendy Jackson, Orsona Wellesa, a ponadto 
Maxa von Sydowa, ironicznie cytującego… Marksa i de facto pełniącego funk-
cję współprowadzącego, oraz Franka Sinatry, który odtworzył nagraną jeszcze 
w 1947 r. drugą zwrotkę szlagieru Ever Homeward, zaśpiewaną… po polsku14.

Jednocześnie w ramach równoległych obchodów Dnia Solidarności z Na-
rodem Polskim (rozciągniętego na weekend 30–31 stycznia 1982 r.) zorga-
nizowano wiele imprez w jedenastu miastach amerykańskich15. Należy pod-
kreślić, że rzadko kiedy tak intensywnie i tak pozytywnie mówiono w skali 
ogólnoświatowej o Polakach.

Dla nas najważniejsze będzie dostrzeżenie, że wśród postaci wypowia-
dających się w programie znaleźli się Romuald Spasowski i Zdzisław Rurarz 
(obok Czesława Miłosza, grafika Jana Sawki, pianisty Adama Makowicza czy 
działacza emigracyjnego Jerzego Milewskiego). Ambasadorzy przemawiali 
osobno. Obaj po angielsku, ze zdecydowanym (w przypadku Spasowskiego) 
i nieco dyskretniejszym (w przypadku Rurarza) polskim akcentem. Ubrani 
w garnitury, z poważnym wyrazem twarzy.

Spasowski, wciągnięty w projekt przez Charlesa Wicka w połowie stycz-
nia16, urósł do roli jednego z głównych bohaterów programu17. Charlton He-
ston wspomniał o nim już na samym początku, w czwartej minucie. „Polska 

	14	 Better to Let Poland Be?, „Time”, 8 II 1982; M. Getler, ICA Plans Poland Spectacular, „The Washington 
Post”, 28 I 1982; G. Mérétik, Noc generała, Warszawa 1989, s. 252; Ośrodek „Karta”, Archiwum opozy-
cji – katalog. Kolekcje osobiste, tematyczne i środowiskowe, Warszawa 2007, s. 447; J. Szarek, Zachód wo-
bec stanu wojennego [w:] Droga do niepodległości. „Solidarność” 1980–2005, red. A. Borowski, Warsza-
wa 2005, s. 344; zob. też: Polish Institute of Arts and Sciences of America (dalej PIASA), Radio Free 
Europe Sound Archives, 57, RWE-36.T22+23, Let Poland be Poland. Szczegółowy zapis części progra-
mu – koncertu wraz z reportażami – można znaleźć w: PIASA, Radio Free Europe Sound Archives, 
pod sygnaturami 641–679. Program można również zobaczyć (w wersji okrojonej, podzielonej na czę-
ści) w serwisie Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=T5avzxLrBUY (dostęp 28 IV 2020 r.). Pro-
gram był również emitowany w pełnej wersji w TVP Historia.

	15	 AIPN, 1585/3874, Informacja na temat zaostrzenia polityki USA wobec Polski i ZSRS, 25 I 1982 r. (z za-
łącznikiem), k. 50–52.

	16	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 42, Brudnopis książki The Liberation of 
One, b.d., b.p.

	17	 Zauważano to jeszcze w latach dziewięćdziesiątych, zob. D. Binder, Romuald Spasowski, 74, Dies; Po-
lish Envoy Defected to U.S., „The New York Times”, 12 VIII 1995.



164 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

na przestrzeni swych burzliwych dziejów wydała licznych bojowników o wol-
ność” – ogłaszał patetycznie Heston:

W ostatnich tygodniach wielu z nich zostało zmuszonych, by kontynuować swą walkę 
na obczyźnie. Jest wśród nich wybitny dyplomata, były ambasador Polski w Stanach 
Zjednoczonych, Romuald Spasowski. W momencie ogłoszenia stanu wojennego był 
dyplomatą o wielkim dorobku, służył Polsce przez 30 lat: w Londynie, Buenos Aires, 
New Delhi i Waszyngtonie. W latach siedemdziesiątych był wiceambasadorem [sic!]. 
Z powodu swych prosolidarnościowych poglądów w ubiegłym miesiącu padł ofiarą 
ataków politycznych. Potępił obecny reżim i postanowił pozostać na Zachodzie, by 
jego głos mógł dotrzeć do świata.

Słowom tym towarzyszyły kadry ukazujące wycinki z prasy amerykańskiej 
(informujące o ucieczce) oraz kilka sekund materiału filmowego ze spotkania 
małżeństwa Spasowskich z Reaganem18.

Następnie głos zabrał sam ambasador. Przemawiał w portretowym zbliże-
niu, na czarnym tle urozmaiconym mało przejrzystym plakatem ukazującym 
uciekające i upadające sylwetki ludzkie. „Jestem wdzięczny za możliwość 
przemówienia do świata w imieniu mojego narodu w Polsce” – zaczął:

My, Polacy, kochamy wolność. Przez stulecia broniliśmy Europy i chrześcijaństwa przed 
inwazjami od wschodu i południowego wschodu. Sąsiadujące kraje doprowadziły 
do rozbiorów Polski, przez ponad sto lat nie było nas na politycznej mapie Europy. 
Zgniotły nas dwie wojny światowe. Lecz nasz duch nie uległ. Nadzieję dawała nam 
wiara w Boga. W godzinie największego zagrożenia nadzieję tę potwierdzały pełne 
inspiracji słowa, jakie Państwo usłyszą w tym programie. Gdy byłem młodym czło-
wiekiem, w Warszawie, na początku II wojny światowej, własnoręcznie zbudowałem 
radio, żeby słuchać BBC z Londynu. Każda audycja rozpoczynała się początkowymi 
akordami V symfonii Beethovena. Gdy słyszę tę muzykę, do dziś chodzą mi ciarki po 
plecach. Wiem zatem, jak ważny może okazać się ten program19.

W kolejnych minutach Spasowski pełnił rolę narratora z offu – na tle obra-
zów wojny, zdjęcia Stalina, kadrów ukazujących komunistyczną propagandę, 
kolejne protesty społeczne itp. kontynuował krótki wykład historii Polski od 

	18	 PIASA, Radio Free Europe Sound Archives, 57, RWE-36.T22+23, Let Poland be Poland.
	19	 Ibidem.



R
EC

EN
Z

JE

16512 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

1939 r., aż doszedł do czasów współczesnych: „W 1980 r. narodziła się Solidar-
ność” – na ekranie znalazły się zdjęcia z wizyty Jana Pawła II w Polsce i soli-
darnościowego „karnawału” – „Ojciec Święty dał nam inspirację i siłę, a Lech 
Wałęsa stał się symbolem dążenia do niepodległości20. Nadszedł 13 grudnia 
1981 r.”. Po tych słowach pokazano czołgi i wojsko, ale po paru sekundach 
powrócono do początkowego widoku: portretowej postaci Spasowskiego (tym 
razem bez plakatu, ale z napisem „Solidarność”). Mówca zbliżał się właśnie 
do końca wystąpienia: „naszym przyjaciołom na całym świecie niesiemy to 
przesłanie. Polska jest teraz targana wojną. Nie jest to wojna czołgów, broni 
i bomb. To wojna idei. A idee są silniejsze niż jakakolwiek broń. Chciałbym 
tu dodać z całego serca: »Żeby Polska była Polską«”21. 

Kilkuminutowa wypowiedź byłego ambasadora należała do najdłuższych 
w całym programie (nie licząc występów artystycznych). Bez przesady można 
by go wręcz uznać za współprowadzącego początkową część programu. Wydaje 
się przy tym, że wypowiedziane przez Spasowskiego słowa nie wyszły spod 
jego pióra. Duża dawka patosu i uproszczeń – charakterystyczna dla całego 
programu – nie była do końca przekonująca, wymowa tekstu na pewno jed-
nak realizowała wytyczne „Projektu Prawda”, którego głównym wykonawcą 
stawał się w tym momencie zbiegły ambasador. USICA wysłała zresztą później 
eksambasadorowi list z podziękowaniami za udział w programie22. Podobne 
krótkie podziękowania podpisał również Ronald Reagan23.

Spasowski nagrał ponadto fragmenty swojej wypowiedzi w wersji polskiej; 
były one potem prawdopodobnie wykorzystywane przez Głos Ameryki24. 
Niewątpliwie odegrał jedną z najważniejszych ról w całym projekcie, jednak 
kilka lat później zdecydowanie zagalopował się w liście do znajomego, pisząc, 
że Let Poland Be Poland powstał z jego inicjatywy25. Nie wiadomo także, 

	20	 Ibidem. W kompilacji programu na platformie Youtube, a udostępnionej oficjalnie przez ambasadę 
USA w Warszawie, ostatni fragment wypowiedzi Spasowskiego jest o parę sekund dłuższy. Znalazło się 
w nim zdanie: „Musimy uwolnić moralną siłę wolności, która drzemie w słowach naszego hymnu na-
rodowego: »Jeszcze Polska nie zginęła«”. Okazuje się zatem, że istnieją różniące się nieco między sobą 
wersje programu; różnice polegają na drobnych cięciach montażowych.

	21	 PIASA, Radio Free Europe Sound Archives, 57, RWE-36.T22+23, Let Poland be Poland.
	22	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 3, Pismo Charlesa Z. Wicka do Romual-

da Spasowskiego, 3 II 1982 r., b.p.
	23	 Ibidem, Pismo Ronalda Reagana do Romualda Spasowskiego, 1 III 1982 r., b.p.
	24	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 34, Notatki do nagrania dla Głosu Ame-

ryki 30 stycznia 1982 r., b.d. [styczeń 1982 r.], b.p.
	25	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 41, List Romualda Spasowskiego do Je-

rzego Bahra, 14 III 1988 r., b.p.



166 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

czy prawdziwe były sugestie zawarte w maszynopisie wspomnień zbiegłego 
dyplomaty, że to właśnie on zaproponował Charlesowi Z. Wickowi tytuł 
programu26. Nie znajduje to potwierdzenia w innych źródłach, a pomysł 
był dość oczywisty.

Zdzisławowi Rurarzowi użyczono mniej miejsca w audycji. Materiały ICA/
USICA sugerują nawet, że w początkowej fazie przygotowywania produkcji nie 
myślano o zaproszeniu go do programu27. Ostatecznie pojawił się w 63. minu-
cie (po segmencie poświęconym papieżowi, a przed wystąpieniem premiera 
Hiszpanii Leopolda Calvo-Sotela), zapowiedziany przez Maxa von Sydowa28. 
Podobnie jak Spasowski, Rurarz pozował na czarnym tle, ale początkowo 
z nieco większej odległości (jego sylwetkę ukazano od wysokości ud) i bez 
żadnych graficznych ozdobników. „Z wielkim żalem zrezygnowałem z funkcji 
ambasadora Polski w Japonii. Dzisiejsza Polska nie jest moją Polską” – stwier-
dził. Kamera zaczęła powolne zbliżenie, a Rurarz mówił dalej: „Polacy cierpią 
za zbrodnie, które popełniła władza. Byłem tam” – teraz z lewej strony ekranu 
pojawił się plakat (przedstawiający rozmazane postacie):

Jako doradca ekonomiczny byłego komunistycznego przywódcy byłem świadkiem 
rujnowania Polski. Przestrzegałem Gierka, że gospodarka zmierza ku ruinie. Niestety 
pan Gierek mnie nie posłuchał. […] Powstanie Solidarności było nieuniknione. Polacy 
musieli szukać własnych rozwiązań problemów kraju. Nieuniknione było również 
to, że rząd – lojalny wobec Związku Sowieckiego, a nie własnego kraju – zgniecie 
Solidarność. Moja ojczyzna znów jest bezradna. Co możemy zrobić?

Po tym pytaniu zniknął plakat, Rurarz znalazł się w centrum ekranu i za-
kończył: „mam nadzieję, że naciski zewnętrzne przywrócą rządzącym rozsą-
dek. Żeby Polska była Polską!”29.

Poparcie dla takich nacisków – a więc przede wszystkim amerykańskich 
sankcji gospodarczych, ogłoszonych 23 grudnia w stosunku do Polski i sześć 
dni później wobec ZSRS – miało dla reżyserów programu szczególne zna-
czenie, zwłaszcza że padło z ust byłego komunistycznego ekonomisty. Inne 

	26	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 2, Polski maszynopis książki The Libera-
tion of One, b.d., b.p. (s. 2387).

	27	 AIPN, 3057/125, Informacja Agencji ds. Komunikacji Międzynarodowej na temat programu telewi-
zyjnego Let Poland Be Poland, 19 I 1982 r., k. 234–237.

	28	 PIASA, Radio Free Europe Sound Archives, 57, RWE-36.T22+23, Let Poland be Poland.
	29	 Ibidem.



R
EC

EN
Z

JE

16712 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

słowa Rurarza były ogólnikami, choć skupiały się na znacznie węższym 
obszarze tematycznym niż w przypadku Spasowskiego. Cała wypowiedź 
była też krótsza.

Pewnego rodzaju dopełnieniem programu Let Poland Be Poland stała 
się bogato ilustrowana broszura wydana w 1982 r. przez USICA pt. Poland. 
A Season of Light, and of Darkness [Polska – czas światła i ciemności]30. Na 
s. 19, w segmencie pt. „Dla niektórych Polaków jedynym wyjściem była ba-
nicja”, znalazł się fragment poświęcony Rurarzowi i Spasowskiemu, w którym 
przypominano o ich ucieczkach i motywacjach31. Tekstowi towarzyszyło por-
tretowe zdjęcie samego Spasowskiego, umieszczone nad zdjęciem Czesława 
Miłosza. Rurarza nie pokazano. Ciekawe, że o decyzji obu ambasadorów 
wspomniano w kontekście uchodźczym, obok wypowiedzi o trudnym losie 
zwykłych Polaków, których stan wojenny zastał poza granicami kraju. Ucieczkę 
zanurzono więc w społecznej perspektywie uchodźczej, silniej działającej na 
emocje. Niejako obdarto ją w ten sposób z wymiaru politycznego i ideologicz-
nego, który może nie był tak łatwy do skrótowego przedstawienia. Co charak-
terystyczne, niemal w tym samym czasie wydano w Waszyngtonie bliźniaczą 
broszurę poświęconą sowieckiej agresji na Afganistan32. Przypomina to, że 
Solidarność była tylko jednym z obszarów działań ICA/USICA i „Projektu 
Prawda”, a Spasowski i Rurarz z biegiem czasu stawali się coraz mniejszymi 
trybikami w tej propagandowej maszynie.

Według wywiadu PRL Biały Dom rozmyślał nad wykorzystaniem sprawy 
Rurarza i Spasowskiego (oraz Leona Dubickiego – emerytowanego gene-
rała i doradcy Jaruzelskiego, który w sierpniu 1981 r. wystąpił w Berlinie 
Zachodnim o azyl polityczny) do ataku na Polskę i ZSRS na jeszcze jednym 
polu, tj. podczas V rundy konferencji przeglądowej KBWE w Madrycie, która 
rozpoczynała się w lutym 1982 r.33 Oficjalne materiały z konferencji nie po-
twierdzają jednak, by Waszyngton zrealizował te plany34. Nie oznacza to, by 
takich wątków nie rozważano w kuluarach – przy czym nie jest pewne, czy 
wywiad rzeczywiście odszyfrowywał amerykańskie pomysły, czy projektował 
na przeciwników własny sposób myślenia.

	30	 USICA, Poland. A Season of Light, and of Darkness, Washington 1982.
	31	 Ibidem.
	32	 USICA, Afghanistan. The Struggle to Regain Freedom, Washington 1982.
	33	 AIPN, 1585/3874, Informacja dyrektora Departamentu I MSW na temat dążeń administracji amery-

kańskiej do wykorzystania „sprawy polskiej” na forum KBWE, 25 I 1982 r., k. 33–35.
	34	 Zob. m.in. The Madrid CSCE Review Meeting, Washington 1983.



168 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

W miesiącach następujących po emisji Let Poland Be Poland Spasowski 
(nie wiadomo, czy także Rurarz) był co jakiś czas zapraszany przez Charlesa 
Z. Wicka na konsultacje, podczas których m.in. podsuwał pomysły kolej-
nych inicjatyw agencji. Na spotkaniu w czerwcu 1982 r. były ambasador dość 
sztampowo zachęcał do podkreślania wagi działań podziemnych, aktywności 
Kościoła, izolacji władz i ostracyzmu wobec „kolaborantów” czy poparcia 
wolnego świata dla wolnościowych dążeń Polaków. Miało to pokazywać, że 
opozycja żyje, i dzięki temu podnosić morale społeczeństwa. Jednocześnie 
należało apelować zwłaszcza do młodzieży o rozsądek, by nie doprowadzić 
do otwartej walki35. To wszystko Amerykanie już wiedzieli.

Kiedy w październiku 1982 r. wolność wybrał Andrzej Treumann, przed-
stawiciel Banku Handlowego w Nowym Jorku, gazety w USA w kilku słowach 
przypominały o podobnej decyzji Rurarza i Spasowskiego36. W tym samym 
miesiącu w rozesłanych przez Amerykańską Agencję Informacyjną do amery-
kańskich placówek dyplomatycznych propozycjach działań propagandowych 
w związku z rocznicą rejestracji Solidarności i wprowadzenia stanu wojennego 
znalazł się następujący punkt: „zorganizowanie przemówienia […] ambasa-
dora Spasowskiego lub innego znanego emigranta z Polski, nadanie go przez 
środki masowego przekazu”37.

Pomysł zaangażowania Romualda Spasowskiego podchwyciła ambasada 
USA w Warszawie. W piśmie do agencji stwierdzano, że „Spasowski mógłby 
wnieść swój wkład […] w drodze wykorzystania go przez komercyjne środki 
masowego przekazu”. Zwracano uwagę na „jego utrzymującą się wartość jako 
źródła informacji”. Ponadto zaangażowanie ambasadora do krytyki stanu wo-
jennego przy okazji rocznicy miałoby tę zaletę, że odbyłoby się „bez potrzeby 
bezpośredniego wciągania w te sprawy rządu USA”38. Jak widać, ambasada 
wciąż dostrzegała w Spasowskim (choć nie w Rurarzu) propagandowy po-
tencjał. W Waszyngtonie jednak wiara w siłę przekonywania zbiegłych dy-

	35	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 34, Notatki Romualda Spasowskiego na 
spotkanie w International Communication Agency 9 czerwca 1982 r., b.d., b.p.

	36	 Zob. m.in. Howard Blum, A Key Polish Banker Defects, Linked to Spying for Warsaw, „New York Times”, 
22 X 1982; Michael J. Sniffen, Top Polish banker is said to defect, bringing intelligence data to U.S., „Phi-
ladelphia Inquirer”, 23 X 1982; Thomas O’Toole, Polish Banker Giving Agents „Exraordinary” Informa-
tion, „The Washington Post”, 23 X 1982.

	37	 AIPN, 3057/136, Tłumaczenie pisma USIA do amerykańskich placówek dyplomatycznych z 26 paź-
dziernika 1982 r. w sprawie propozycji inicjatyw z okazji rocznicy rejestracji Solidarności i wprowa-
dzenia stanu wojennego, b.d., k. 84–86.

	38	 Ibidem, Tłumaczenie pisma ambasady USA w Warszawie do USIA z 4 listopada 1982 r. w sprawie propo-
zycji inicjatyw z okazji rocznicy rejestracji Solidarności i wprowadzenia stanu wojennego, b.d., k. 270–271.



R
EC

EN
Z

JE

16912 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

plomatów nie była tak duża – ostatecznie planów nowej akcji medialnej z ich 
udziałem nie zrealizowano, a przynajmniej nie zostały nagłośnione przez 
agencję. Prawdopodobnie zrezygnowano także z innego pomysłu związanego 
z uciekinierami, tj. ponownej emisji w różnych krajach fragmentów programu 
Let Poland Be Poland z okazji rocznicy39.

USICA, która z czasem powróciła do pierwotnej nazwy USIA, kierowała 
się ku nowym wyzwaniom. W 1983 r. „Projekt Prawda” został zastąpiony 
przez szerszą inicjatywę „Projekt Demokracja”40, w którym nie widziano już 
eksponowanych ról dla polskich eksambasadorów.

Gaszenie pożaru

W zupełnie innych okolicznościach i natężeniu zgodność tonu środków maso-
wego przekazu z linią polityczno-ideologiczną występowała rzecz jasna w PRL. 
Rzucono wszystkie siły, by za pomocą bezpardonowej nagonki i czarnej pro-
pagandy choć w niewielkim stopniu zminimalizować wizerunkową katastrofę, 
którą przyniosły obie ucieczki. Zarazem nie była ona przeznaczona wyłącznie 
na „rynek zewnętrzny”. Wręcz przeciwnie – za priorytetowe uznano prze-
konywanie samych obywateli PRL, że ich dwaj rodacy dopuścili się zbrodni 
zdrady. Narrację tę wpisywano w stałe wątki propagandy stanu wojennego: 
przekonywanie o związkach opozycji z CIA, poparciu Solidarności dla sankcji 
gospodarczych czy tradycyjne podkreślanie „amerykańskiego imperializmu”41.

Oficjalne reakcje polskich mediów na ucieczkę Spasowskiego (a zaraz 
potem Rurarza) na bieżąco śledzili dyplomaci amerykańscy i funkcjonariusze 
CIA. Zauważono, że o sprawie pierwszy raz poinformowało radio 20 grudnia. 
Krótki komunikat głosił, że ambasador wystąpił o azyl i od „pewnego czasu” 
zmagał się ze stanami depresyjnymi, co było główną przyczyną dezercji42. Przy-
gotowywano dopiero kampanię medialną, a niemałą rolę odgrywały w tym 
różnica czasu (w stolicy USA było o sześć godzin wcześniej niż w Warszawie) 

	39	 Ibidem, Tłumaczenie pisma USIA do amerykańskich placówek dyplomatycznych z 26 października 
1982 r. w sprawie propozycji inicjatyw z okazji rocznicy rejestracji Solidarności i wprowadzenia stanu 
wojennego, b.d., k. 84–86.

	40	 Zob. R.M. Kidder, „Project Democracy”: Reagan tries to export the US way of governing, „The Christian 
Science Monitor”, 16 III 1983.

	41	 Zob. m.in.: J. Olaszek, „Nieliczni ekstremiści”. Podziemna Solidarność w propagandzie stanu wojennego, 
Gdańsk 2010, passim.

	42	 CIA-FOIA, CREST CIA-RDP84B00049R0002003200011-8, Raport sytuacyjny CIA na temat sytuacji 
w Polsce, 21 XII 1981 r., b.p.



170 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

i zakończony właśnie weekend. W poniedziałek 21 grudnia wciąż lakoniczny 
komunikat wydała PAP, zdawkowo informując, że „wyjaśniane są wszystkie 
okoliczności” prośby Spasowskiego o azyl. Powtórzono motyw „okresowych 
stanów depresji”, na które ambasador miał cierpieć od bliżej nieokreślonego 
czasu w wyniku „tragicznych przejść w jego życiu rodzinnym”. To właśnie 
„w związku z tym [stanem zdrowia] został odwołany do kraju”43. Brutalnie 
chwytano się każdej metody ośmieszenia ucieczkowej decyzji.

Przekonywanie o chorobie psychicznej Spasowskiego, wraz z nagłaśnia-
niem jego działalności wywiadowczej dla Amerykanów, stało się lejtmotywem 
pierwszej fazy kampanii propagandowej wymierzonej w uciekiniera. Szybko 
zrezygnowano z wątku „tragicznych przejść” osobistych (co mogło wzbudzić 
sympatię dla zbiega), ograniczając się do informacji o „depresji”. Co ciekawe, 
podobnego chwytu nie zastosowano w odniesieniu do energicznego i pewnego 
siebie Rurarza.

22 grudnia PAP w kolejnym komunikacie informowała opinię publiczną, 
że poprzedniego dnia MSZ wystąpiło do naczelnego prokuratora wojskowego 
z wnioskiem o wszczęcie postępowania karnego wobec Spasowskiego pod 
zarzutem zdrady44. Decyzję tę poprzedziła konferencja prasowa, zwołana 
specjalnie z tej okazji przez rzecznika prasowego ministerstwa, Andrzeja 
Konopackiego, w siedzibie agencji prasowej Interpress. Konopacki uwypuklił 
wątek „okresowych stanów depresji” zbiega. Przekonywał, że wcześniejsza 
decyzja o odwołaniu wynikała właśnie ze stanu zdrowia ambasadora. Ponadto 
rzecznik podkreślał negatywne oceny pracy dezertera i jego niekompetencję. 
Oczywiście stwierdzał również, że czyn dyplomaty zasługiwał jedynie na 
„pogardę i potępienie”. Zbieg miał wykonywać polecenia swych amerykań-
skich mocodawców – w myśl „antypolskiej i antysocjalistycznej propagandy” 
pozował na „patriotycznego kontestatora”, oczerniał PRL, a także próbował 
zwodzić innych pracowników MSZ (Konopacki zapewniał, że nieskutecznie) 
i całą światową opinię publiczną. W imię egoistycznych interesów okazywał 
niewdzięczność ojczyźnie, która tak wiele mu dała, sprzedając ją za „judaszowe 
srebrniki”. Świadczyło to o jego całkowitym moralnym upadku45.

	43	 AMSZ, w. 49/84, USA i Kanada – rejestry, Dezercja Romualda Spasowskiego, Szkic komunikatu PAP 
z 20 grudnia 1981 r., b.d., b.p.; A. Kochański, Romuald Franciszek Spasowski [w:] Polski słownik biogra-
ficzny, t. 41, Kraków 2002.

	44	 Sprawa Romualda Spasowskiego, „Głos Wybrzeża”, 22 XII 1981; A. Kochański, Romuald Franciszek Spa-
sowski…

	45	 G. Majchrzak, Zapomniane kary śmierci, www.13grudnia.org.pl (dostęp 27 III 2020 r.).



R
EC

EN
Z

JE

17112 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

Fraza o „judaszowych srebrnikach” stała się bodaj najbardziej nośnym 
hasłem całej kampanii. Tekst oświadczenia Konopackiego cytowały później 
nie tylko polskie, lecz także niektóre amerykańskie media i najpewniej w ten 
sposób zaznajomił się z nim Spasowski46. Podobne materiały mógł jednocześ-
nie otrzymywać kanałami CIA, bo agencja wciąż uważnie śledziła komunikaty 
z Warszawy47. Sam Spasowski lakonicznie i gorzko podsumowywał te pierwsze 
przejawy nagonki ze strony PRL-owskich mediów: „Judasz i szaleniec. Nie 
mogłem oczekiwać niczego innego”48.

Niedługo potem doszło do historycznej wizyty Spasowskich w Białym 
Domu. Komunistyczna propaganda, chcąc nie chcąc, utrwalała ujęcia ukazu-
jące Reagana z byłym ambasadorem i jego żoną, ale urabiała je do własnych 
potrzeb. W reakcji na to wydarzenie anonimowy autor (zapewne partyjny) 
sporządził plakat – fotografię ze spotkania z napisem „Pójdźcie do mnie/ 
wszyscy zdrajcy narodu/ polskiego, a ja wam/ zapłacę!!!”49. Prócz dość oczy-
wistego wskazania na rzekomą sprzedajność „zdrajcy”, zwraca uwagę ponowne 
nawiązanie do języka biblijnego. Przy okazji ośmieszono więc w pewien spo-
sób słowa Jezusa „Przyjdźcie do Mnie wszyscy, którzy utrudzeni i obciążeni 
jesteście, a Ja was pokrzepię” (Mt 11, 28). Może miało to stanowić pośrednie 
i dyskretne uderzenie w papieża? Nie udało się ustalić skali rozpowszechnienia 
tego plakatu, przechowywanego dziś w Archiwum Państwowym w Szczecinie.

W wieczornym, głównym wydaniu „Dziennika Telewizyjnego” z 22 grudnia 
1981 r. ubrany w mundur prezenter Marcin Willman odczytał tekst stanowiący 
wariację na temat cytowanego oświadczenia rzecznika MSZ. Przekonywał 
o niskich pobudkach, którymi kierował się zbieg, bezpardonowo wskazując 
na jego (rzekome) problemy zawodowe, osobiste i zdrowotne:

podejmował zabiegi o przedłużenie swojego pobytu, nie zostały one uwzględnione 
w związku z krytyczną oceną wyników jego pracy, coraz częstszą nieudolnością 

	46	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 2, Polski maszynopis książki The Libera-
tion of One, b.d., b.p. (s. 2382–2383).

	47	 Zob. CIA-FOIA, CREST CIA-RDP84B00049R000200330014-4, Raport sytuacyjny CIA na temat sy-
tuacji w Polsce, 22 XII 1981 r., b.p.; ibidem, CREST CIA-RDP89G00720R000701020005-6, Załączni-
ki do informacji Williama B. Bakera, dyrektora Biura Spraw Publicznych CIA dla wicedyrektora CIA 
Roberta Gatesa na temat wizyty w Starkville (Missisipi), z załącznikami, 18 IV 1988 r., b.p.

	48	 R. Spasowski, The Liberation of One, San Diego 1986, s. 10; por. R. Spasowski, Spowiedź ambasadora, 
oprac. M.M. Bymora, Warszawa 2022.

	49	 Archiwum Państwowe w Szczecinie, 65/1001/0/2.2/674, Zbiór plakatów i afiszy, Plakat „Pójdźcie do 
mnie/ wszyscy zdrajcy narodu/ polskiego, a ja wam/ zapłacę!!!”, b.d., b.p.



172 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

pogłębianą stanami depresji psychicznej, związanej z przeżyciami osobistymi. W swo-
ich obecnych enuncjacjach propagandowych Romuald Spasowski próbuje szkalować 
Polskę, oszukać zarówno pracowników polskiej służby zagranicznej, jak też polską 
i światową opinię publiczną.

Do tego doszła chciwość i przekupstwo, opisane zgodnie z głównym hasłem 
nagonki propagandowej:

płacąc za udzielony azyl, głosi poglądy nieprzypadkowo zbieżne z antypolskimi 
i antysocjalistycznymi tezami swoich amerykańskich mocodawców. Czyni to dla 
własnych, egoistycznych i małostkowych interesów, choć swojej dawnej ojczyźnie 
zawdzięcza w minionych latach tak wiele. Obecnie, gdy stało się jasne, że nie będzie 
dalszych przywilejów, wyrzekł się jej za judaszowe srebrniki50.

W myśl tej wypowiedzi Spasowski to nieudacznik, niezrównoważony fru-
strat, dla pieniędzy gotowy do najpodlejszych czynów, ze zdradą ojczyzny na 
czele. W tych inwektywach można odnaleźć dwa niewyraźne punkty wspólne 
z rzeczywistością – jest prawdą, że zbiegły ambasador dużo zawdzięczał PRL, 
obracając się przez dziesiątki lat w establishmencie. Na pewno przeżywał też 
trudne chwile i był targany silnymi emocjami, ale wywołało je przede wszyst-
kim wprowadzenie stanu wojennego.

Niedługo potem w „Żołnierzu Wolności” postanowiono bezpośrednio od-
nieść się do słynnego już zdjęcia Spasowskich i Reagana z parasolem. W dość 
żałosnej próbie zdyskredytowania tej sceny pisano: „ramię prezydenta USA, 
który lekką rączką wybulił około 200 miliardów na zbrojenia, w których to 
mieszczą się także rakiety z głowicami jądrowymi wymierzonymi w Polskę, 
podtrzymuje zdrajcę narodu polskiego”51.

W samym końcu grudnia 1981 r. Polacy mogli się dowiedzieć z mediów – 
głównie z telewizji – o „zabezpieczeniu” majątków obu zbiegów52. Pominięto 
fakt, że „zabezpieczenie” przeprowadzono szybko, ale bezprawnie; dopiero 

	50	 Zob. fragment „Dziennika Telewizyjnego” z 22 grudnia 1981 r.: Kariera i sumienie (film dokumental-
ny), reż. Wincenty Ronisz, Polska 2003, 1 min.; Ambasador Spasowski (film dokumentalny), reż. Tade-
usz Śmiarowski, Polska 2009, 27, 29–30 min.; zob. też T.Z. Zapert, Zawrócony przez Pana Boga, „Rzecz-
pospolita. Plus Minus”, 31 XII 2009 – 1 I 2010, s. P15.

	51	 Cyt. za: D. Wiergowska, Skończyłem ze zdradą i fałszem, „Życie Warszawy” 1995, nr 253 (dodatek 
niedzielny).

	52	 A. Kochański, Romuald Franciszek Spasowski… Informowała o tym również prasa zachodnia, zob. 
m.in.: H. Kurta, La faute des ambassadeurs, „La Libre Belgique”, 29 XII 1981.



R
EC

EN
Z

JE

17312 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

później działania te zostały usankcjonowane w toku postępowania karnego. 
Cel nagłośnienia akcji był oczywisty – błyskawiczne zajęcie mienia miało 
stanowić przestrogę i zasugerować potencjalnym naśladowcom, że decyzja 
o ucieczce się nie opłaca. Zarazem chciano ukazać wysoki standard życia obu 
zbiegów, co miało wzbudzić do nich niechęć społeczeństwa. W wieczornym 
wydaniu „Dziennika Telewizyjnego” z 27 grudnia nadano reportaż ukazujący 
skonfiskowaną posiadłość Spasowskich z informacją, że zostanie ona zamie-
niona na sierociniec53. Podobno część widzów zauważyła, że małżeństwo wcale 
nie żyło w przepychu (choć to tylko jednoźródłowa sugestia)54. Dzień później 
informowano również o konfiskacie mienia Rurarzów, która miała zostać 
przejęta przez przedszkole55. Sugerowano poza tym, że zbiegli ambasadorzy 
wykradli dobra państwowe z waszyngtońskiej rezydencji56.

Motyw sierocińca i przedszkola był dość tanim chwytem wizerunkowym. 
Władze desperacko usiłowały wyciągnąć z fatalnej dla nich sprawy jakie-
kolwiek korzyści. Kwestia sierocińca nie jest jasna, za to na pewno w willi 
Rurarzów bardzo szybko powstała placówka przedszkolna. Pierwsze dzieci 
przyjęto już 5 stycznia 1982 r.57 Przedszkole funkcjonowało również po 1989 r., 
znacznie komplikując sprawę restytucji mienia58. Jedyną pozostałością po 
dawnych właścicielach było pianino, umieszczone w kącie sali gimnastycznej 
dla przedszkolaków59.

W swej wymowie takie ataki przypominały propagandę stalinowską. Róż-
niły się co prawda od niej w warstwie retorycznej, ale tylko niewiele. Kiedyś 
również – co może dziwić – odwoływano się do języka biblijnego, a ponadto 
podkreślano materialne motywy „zdrady” danej osoby, wysługiwanie się za 
pieniądze „imperialistom”, którzy oczywiście parli do wojny i grozili „ludowej” 
ojczyźnie. Na pewno rzadsze były wówczas wątki problemów zdrowotnych czy 
odwołania do nieudaczności ofiary – w latach czterdziestych i pięćdziesiątych 

	53	 CIA-FOIA, CREST CIA-RDP84B00049R000601440030-9, Raport o sytuacji militarnej w Polsce nr 48 
ambasady PRL w Warszawie, 27 XII 1981 r., b.p.; ibidem, CREST CIA-RDP84B00049R000601440030-9, 
Raport CIA o sytuacji w Polsce, 28 XII 1981 r., b.p.

	54	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 17, List Piotra Fiodorczyka [Fiedorczy-
ka?] do Romualda Spasowskiego, 22 IX 1988 r., b.p.

	55	 CIA-FOIA, CREST CIA-RDP84B00049R000601440030-9, Raport o sytuacji militarnej w Polsce nr 48 
ambasady PRL w Warszawie, 27 XII 1981 r., b.p.; ibidem, CREST CIA-RDP84B00049R000601440030-9, 
Raport CIA o sytuacji w Polsce, 28 XII 1981 r., b.p.

	56	 Zob. R. Spasowski, The Liberation of One…, s. 10.
	57	 P. Reszka, Zdrajcy są bezdomni, „Rzeczpospolita”, 9 I 1998.
	58	 Zob. M. Zimmerman, Trzy tragiczne twarze Polski, www.onet.pl (dostęp 2 VI 2022 r.).
	59	 P. Reszka, Zdrajcy są bezdomni…



174 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

większą wagę przywiązywano do demonizowania ofiar, a nie pomniejszania 
ich znaczenia i odgrywanej przez nie roli60.

Po ucieczce Rurarza niejako automatycznie zastosowano podobny zestaw 
propagandowych argumentów, nie podejmując tylko tematu rozchwiania 
emocjonalnego. Z reguły w mediach mówiono właśnie o obu ucieczkach 
równocześnie. W okresie Bożego Narodzenia w audycjach Polskiego Radia 
przekonywano, że obaj ambasadorzy zdradzili kraj w momencie największego 
kryzysu, tylko go pogłębiając. Szybko zaczęto do zestawu zarzutów dodawać 
to, że należeli do środowiska gierkowskiej ekipy rządzącej, odpowiedzialnej 
za błędy w polityce ekonomicznej i społecznej61. Akurat ten argument nie był 
całkowicie bezzasadny.

Telewizyjne ataki na Spasowskiego i Rurarza wpisywały się w szerszy nurt 
akcji propagandowej z pierwszych tygodni stanu wojennego, mającej ukazać 
aktywność amerykańskiego wywiadu w PRL, a przede wszystkim sukcesy 
dzielnych funkcjonariuszy kontrwywiadu w neutralizowaniu tego niebezpie-
czeństwa. Najbardziej eksponowanym narzędziem akcji stał się telewizyjny 
cykl „dokumentalny” Who is Who, wykorzystujący materiały MSW. Pierwszy 
odcinek został nadany po wzmiankowanym wieczornym „Dzienniku Telewi-
zyjnym” z 27 stycznia 1982 r. Skupiał się na amerykańskiej dyplomatce Leslie 
Sternberg, wydalonej z PRL wiosną 1981 r. Dzień później zorganizowano 
nawet w MSW konferencję prasową dla dziennikarzy zagranicznych, pod-
czas której powielano filmowe informacje; o sprawie informowała też prasa. 
W kolejnych odcinkach cyklu, nadawanych w następnych tygodniach, uka-
zano postać innego wydalonego dyplomaty amerykańskiego Petera Burke’a, 
rzeczywistego szpiega CIA Zenona Celegrata, aresztowanej w 1979 r. pra-
cownicy ONZ Alicji Wesołowskiej oraz omówiono kontakty z Amerykanami 
ukrywającego się Zbigniewa Romaszewskiego62.

W końcu stycznia 1982 r. propagandowe ataki na Rurarza i Spasowskiego – 
dość ograniczone – skorelowano z krytykowaniem Reaganowskiej inicjatywy 
Dnia Solidarności z Narodem Polskim i programu Let Poland Be Poland. Na-
gonka ta uwidoczniła się na łamach „Trybuny Ludu”. W wydaniu z 22 stycznia 
1982 r. na s. 7 nazwano go „antypolską prowokacją Waszyngtonu”. Nazwiska 

	60	 Zob. m.in.: P. Pleskot, Sądy bezprawia. Wokół pokazowych procesów politycznych organizowanych w War-
szawie (1944–1989), Warszawa 2020, passim.

	61	 CIA-FOIA, CREST CIA-RDP84B00049R000601440037-2, Raport sytuacyjny nr 31 Grupy Roboczej 
ds. Polski przy Departamencie Stanu USA na temat sytuacji w Polsce, 26 XII 1981 r., b.p.

	62	 Więcej na ten temat zob.: G. Majchrzak, Made in MSW, przystanekhistoria.pl (dostęp 27 VII 2021).



R
EC

EN
Z

JE

17512 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

Rurarza i Spasowskiego wspomniano w tekście tylko raz, informując o ich 
udziale w tej akcji i określając ich mianem „ekspertów od antysocjalistycznej 
propagandy”63. W Warszawie nie znano jeszcze konkretnej roli, którą mieli 
odegrać w programie.

W kolejnym, weekendowym numerze „Trybuny Ludu” inicjatywie tej 
poświęcono spory tekst autorstwa Jerzego Lobmana pt. Skryte cele prezyden-
ta. W dość topornym stylu autor przekonywał, że sytuacja w Polsce stawała 
się coraz lepsza, a następnie wskazywał, że zdaniem Reagana, zwalczającego 
komunizm na wszelkie sposoby, było odwrotnie. Rurarz i Spasowski znów 
pojawili się tylko w jednym miejscu – pisząc o programie Let Poland Be Poland, 
Lobman stwierdził, że wezmą w nich udział „renegaci w rodzaju Spasowskiego 
i Rurarza”64. Takie wykorzystanie eksambasadorów było dla celów propagandy 
PRL najwygodniejsze – nie wspominano ich ucieczki (która mogła być przez 
czytelników odbierana wieloznacznie), tylko starano się utrwalać skojarzenie 
ich nazwisk ze zdradą i upadkiem.

W poniedziałek 25 stycznia 1982 r. scenariusz się powtórzył. Tadeusz 
Pasierbiński w artykule Za kulisami „największego show” tłumaczył, że za 
pomocą programu prezydent Reagan zamierzał „jeszcze raz zadokumen-
tować swe nieprzyjazne stanowisko wobec władz polskich, co jest w istocie 
wymierzone przeciw nam wszystkim”. Ponownie o byłych ambasadorach 
wspomniano tylko raz. Podkreślając, że za kulisami całej akcji stała CIA, 
Pasierbiński przekonywał: „nic przeto dziwnego, że w »największym show« 
mają wystąpić także ludzie pokroju Spasowskiego czy Rurarza. W towarzy-
stwie byłych ambasadorów znakomicie czuliby się zapewne również panowie 
Nowak-Jeziorański […] czy Giedroyc […], od lat już zaprawieni w bojach 
z Polską Ludową”65. Autor nie przewidział, że czytelnikom takie asocjacje 
mogły się wydać nobilitujące.

W wydaniu „Trybuny Ludu” z 27 stycznia 1982 r. postanowiono nieco 
bardziej uwypuklić postać obu dezerterów, wciąż jednak w ramach krytyki 
programu Let Poland Be Poland, a także w kontekście podkreślania „antypol-
skich” działań CIA. Na s. 9 znalazł się artykuł dziennikarza o pseudonimie 
„DAL”, zatytułowany w bardzo wymowny sposób Show zdrajców66. W tekście 
donoszono, że w stanie Wirginia znajdował się

	63	 Antypolska prowokacja Waszyngtonu, „Trybuna Ludu”, 22 I 1982.
	64	 J. Lobman, Skryte cele prezydenta, „Trybuna Ludu”, 23–24 I 1982.
	65	 Ibidem.
	66	 DAL, Show zdrajców, „Trybuna Ludu”, 27 I 1982.



176 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

ośrodek dla zdrajców narodu polskiego i interesów naszego państwa. Wśród dezer-
terów, wraz ze Spasowskim i Rurarzem, znajdują się i inni. Pod silną ochroną Federal-
nego Biura Śledczego (FBI) wyciska się z nich wszystko, co może Polsce zaszkodzić. 
Są oni skoszarowani w tym swego rodzaju obozie kondycyjnym i indoktrynacyjnym 
także w związku z serią antypolskich spektakli planowanych przez rządowe agencje 
reklamowe i propagandowe USA […]. CIA dostarcza do tych antypolskich spektakli 
zdrajców, którzy są jednocześnie współwykonawcami67.

Tekst cechuje dość niski poziom retoryczny. Trochę ryzykowne było twier-
dzenie, że prócz obu ambasadorów w „obozach” przebywają jeszcze inni 
uciekinierzy (co wskazywało na dużą skalę zjawiska), jednak podkreślanie 
obozowych warunków ich przetrzymywania – co w Polsce kojarzyło się jak 
najgorzej – miało zapewne wywierać efekt odstraszający.

Nie przypadkiem dzień później odbyła się nagłośniona w PRL-owskich 
mediach konferencja prasowa MSW dla dziennikarzy zagranicznych (co było 
wyjątkowym wydarzeniem), podczas której wskazywano na szpiegowską 
działalność służb amerykańskich, oskarżając o agenturalność m.in. działaczy 
opozycyjnych. Tym razem nie omawiano bezpośrednio przypadków obu 
ambasadorów68, ale było oczywiste, że mieszczą się w zasięgu oskarżeń.

Punkt szczytowy PRL-owskiej akcji kontrpropagandowej wobec Reaga-
nowskiego Dnia Solidarności z Narodem Polskim przypadł z oczywistych 
względów na przełom stycznia i lutego 1982 r. Spasowski i Rurarz pojawiają 
się w niej jedynie drugoplanowo, a główne ostrze ataków skupiało się na 
administracji amerykańskiej i podkreślaniu fiaska prosolidarnościowych ini-
cjatyw Waszyngtonu. Na pierwszej stronie weekendowego numeru „Trybuny 
Ludu” z 30–31 stycznia 1982 r., tuż pod nagłówkiem znalazł się początek 
artykułu Ignacego Krasickiego pt. Antypolska fala w USA przybiera na sile 
(dokończenie zamieszczono na s. 7). Jak zwykle wspomniano o udziale 
w programie Let Poland Be Poland Rurarza i Spasowskiego, czyli „nowo 
kreowanych z łaski CIA dywersantów”69. Pisano o nich krótko, ale dosadnie. 
Oprócz tego w numerze znalazło się jeszcze kilka tekstów wymierzonych 

	67	 Ibidem.
	68	 Zob. np. AIPN, 3057/98, Informacja ambasady USA w Warszawie dla Departamentu Stanu w Wa-

szyngtonie na temat konferencji prasowej MSW poświęconej amerykańskiej działalności szpiegow-
skiej, 29 I 1982 r., k. 86–89; G. Majchrzak, Hity z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, „Biuletyn IPN” 
2002, nr 10, s. 74–75.

	69	 I.K., Antypolskia fala w USA przybiera na sile, „Trybuna Ludu”, 30–31 I 1982.



R
EC

EN
Z

JE

17712 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

w politykę Stanów Zjednoczonych, ale bez bezpośrednich nawiązań do 
byłych ambasadorów70.

W poniedziałek 1 lutego na pierwszej stronie „Trybuny Ludu” można było 
przeczytać nagłówek Antypolskie imprezy administracji USA. Tekst był konty-
nuowany na s. 7. Tym razem nie wspominano w nim ani słowem o Spasowskim 
i Rurarzu71. Na tej samej stronie znalazł się większy artykuł przygotowany przez 
Ignacego Krasickiego o tytule Pytania i wątpliwości polityków i komentatorów 
Zachodu. Autor skupił się na eksponowaniu krytyki, jaką inicjatywy Reagana 
(określane mianem „rozpasanej hecy propagandowej”) miały budzić wśród 
samych Amerykanów i ich europejskich sojuszników. Tu znowu zabrakło 
wzmianki o dezerterach72.

Wciąż na tej samej stronie, opublikowano jeszcze jeden artykuł: zjadliwą 
„recenzję” programu Let Poland Be Poland autorstwa Jerzego Lobmana pt. 
Obłudny spektakl. „Deklaracje polityków przeplatane były pokazami nóg i biu-
stów diw filmowych” – naśmiewał się autor. – „Postaci głów państw zmieniały 
się na ekranie telewizyjnym z osobnikami z błazeńskiego świata przyjaciół 
prezydenta, jak Bob Hope czy Frank Sinatra. Wszystko to okraszone kilku 
zdrajcami polskimi”73. I tylko w ten pośredni sposób nawiązano do zbiegów.

2 lutego na pierwszej stronie dziennika zamieszczono początki aż dwóch 
tekstów krytykujących weekendową akcję amerykańską: Fiasko antypolskich 
„dni” w USA i Europie Zachodniej Ryszarda Dreckiego74 oraz Na przekłamanym 
ekranie autorstwa „WAK-a”75. Oba zostały dokończone na s. 7. W tym drugim 
wspomniano w ironicznym tonie o Spasowskim i Rurarzu. Pierwszy, w obliczu 
nieobecności dostojników religijnych, poruszał w swym wystąpieniu wątki du-
chowe, choć specjalizował się w nich „jak wiadomo, raczej od niedawna”. Z kolei 
Rurarz „przedstawił siebie jako nieugiętego bojownika o reformę w gierkow-
skiej Polsce, za co później został wysłany na ambasadorską katorgę do Tokio”76. 
Zjadliwa ironia to oprócz tonu oburzenia i pogardy główny zabieg retoryczny 
stosowany wówczas w PRL-owskich mediach wobec zbiegłych ambasadorów.

	70	 Posłanie Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej do Grupy Unii Międzyparlamentarnej USA, „Trybu-
na Ludu”, 30–31 I 1982; Kto gra Polską?, ibidem; D. Lubliński, Instrument propagandowej agresji. Prak-
tyki amerykańskiej ICA wobec Polski, ibidem.

	71	 Antypolskie imprezy administracji USA, „Trybuna Ludu”, 1 II 1982.
	72	 I. Kr., Pytania i wątpliwości polityków i komentatorów Zachodu, „Trybuna Ludu”, 1 II 1982.
	73	 J. Lobman, Obłudny spektakl, „Trybuna Ludu”, 1 II 1982.
	74	 R. Drecki, Fiasko antypolskich „dni” w USA i Europie Zachodniej, „Trybuna Ludu”, 2 II 1982.
	75	 WAK, Na przekłamanym ekranie, „Trybuna Ludu”, 2 II 1982.
	76	 Ibidem.



178 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

Środowy numer „Trybuny Ludu” z 3 lutego 1982 r. był ostatnim akordem 
kontrakcji propagandowej PRL wobec prosolidarnościowych inicjatyw ame-
rykańskich. Tym razem zabrakło tekstu na pierwszej stronie. Za to na siódmej 
w artykule Krytyczne oceny antypolskiej kampanii77 raz jeszcze przekonywano 
o fiasku akcji Reagana. W krytykach programu Let Poland Be Poland ponownie 
nie wymieniono nazwisk Spasowskiego i Rurarza.

Jak można zauważyć, to właśnie ów amerykański program wraz z ob-
chodami Dnia Solidarności z Narodem Polskim stał się głównym obiektem 
ataków propagandowych, a nie postaci obu zbiegłych dyplomatów. Ci ostat-
ni, po krótkiej serii zwięzłych informacji o ucieczkach i podjętych krokach 
prawnych, w pierwszych tygodniach 1982 r. pojawiali się na łamach „Trybuny 
Ludu” przede wszystkim właśnie w kontekście analizowania „antypolskich” 
działań ideologicznych rządu USA. Krytyka Let Poland Be Poland była wy-
godniejsza i łatwiejsza również dlatego, że program rzeczywiście spotkał się 
z umiarkowanym zainteresowaniem, a jego wartość artystyczna nie była zbyt 
wysoka. W przypadku zbiegów dbano o to, by kojarzyli się czytelnikom jak 
najgorzej, ale bez wchodzenia w szczegóły. Bezwiednie jednak propagandyści 
„Trybuny Ludu” mogli osiągać efekt odwrotny od zamierzonego, traktując 
uciekinierów na równi z RWE czy paryską „Kulturą”. Jak notował w swych 
ówczesnych zapiskach Michał Głowiński, „kampania antyamerykańska prze-
biega rozmaicie. Po ogłoszeniu sankcji ekonomicznych i nadaniu audycji 
telewizyjnej »Żeby Polska była Polską« nie tajono wściekłości, podkreślano, 
że Ameryka korzysta z usług zdrajców i posługuje się nimi w swej nagonce 
na Polskę (chodziło o ambasadorów Spasowskiego i Rurarza)”78. Wściekłość 
mogła niekiedy zastępować chłodną propagandową kalkulację.

Tak jak z czasem osłabło zainteresowanie amerykańskich mediów, służb 
i polityków postaciami Rurarza i Spasowskiego, podobnie propaganda ko-
munistyczna w miarę upływu tygodni i miesięcy coraz rzadziej sięgała po tę 
kartę. Używano jej jednak od czasu do czasu przy specjalnych okazjach, takich 
jak ogłaszanie kolejnych wyroków i rewizji. Zwłaszcza jesienią 1982 r. wątek 
obu uciekinierów raz jeszcze trafił do obiegu propagandowego. Na przełomie 
października i listopada w „branżowym” tygodniku MO „W Służbie Narodu” 
opublikowano tekst Marcina Borowicza pt. Dezerter z Tokio, poświęcony – jak 
tytuł wskazuje – tym razem głównie Rurarzowi. Nie zabrakło w nim stałych 

	77	 Krytyczne oceny antypolskiej kampanii, „Trybuna Ludu”, 3 II 1982.
	78	 M. Głowiński, Mowa w stanie oblężenia, 1982–1985, Warszawa 1986, s. 32.



R
EC

EN
Z

JE

17912 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

motywów: podkreślania niewdzięczności wykształconego w PRL dyplomaty, 
ironicznych komentarzy do jego zapewnień i wystąpień, przedstawiania go 
jako marionetki CIA itp. Co ciekawe, Borowicz przekonywał, że Rurarz – ma-
jący niewątpliwą wiedzę ekonomiczną i łatwość mówienia – był znacznie cen-
niejszym „nabytkiem” dla Amerykanów niż Spasowski, „toteż postanowiono 
wykorzystać go inaczej, nie w show-programach, nie w spektaklach mających 
wzruszyć obojętnych jankesów, lecz w najpoważniejszych spotkaniach”79.

*

Warto na koniec zapytać o skutki kampanii propagandowych, zorganizo-
wanych zarówno przez instytucje amerykańskie, jak i PRL-owskie. Reagan 
zamierzał trafić do jak najszerszego kręgu odbiorców: własnych obywateli, spo-
łeczeństw zachodnich oraz samych Polaków. Zdjęcia ze spotkania prezydenta ze 
Spasowskimi rzeczywiście obiegły cały świat, a program Let Poland Be Poland na-
dano w wielu krajach. Media amerykańskie miały znacznie większą siłę rażenia 
niż polskie i w tym znaczeniu stały na pozycji o wiele lepszej. Nie można jednak 
przeceniać ich roli – z perspektywy amerykańskiej i międzynarodowej ucieczka 
ambasadorów stanowiła tylko jedno z bogatego zbioru aktualnych wydarzeń, 
a blokada informacyjna epoki stanu wojennego, choć rzecz jasna nieszczelna, 
wydatnie utrudniała możliwość dotarcia przekazu „Projektu Prawda” do Polski.

Co więcej, choć łącznie program Let Poland Be Poland nadało 30 lub 31 stycz-
nia w sumie kilkadziesiąt stacji telewizyjnych w blisko pięćdziesięciu państwach, 
emisja nie wszędzie przebiegła gładko. W samych Stanach Zjednoczonych 
trudno było znaleźć nadawcę, a środowiska postępowe uznały program za 
niezdarną propagandę (tak go określił m.in. Hodding Carter, były sekretarz 
prasowy Jimmy’ego Cartera). W wielu krajach audycji nie wyemitowano, a w in-
nych miała słabą oglądalność (np. 4 proc. ogółu widowni w Japonii)80. Na pew-
no jako przesadne należy ocenić szacunki prawdopodobnie samej USICA, 
że transmisje – telewizyjne i radiowe – były śledzone przez 350 mln ludzi na 
całym świecie, w tym 8 mln w Polsce dzięki rozgłośni Voice of America81. Był 
to najwyżej zasięg potencjalny, a nie faktyczny.

	79	 M. Borowicz, Dezerter z Tokio, „W Służbie Narodu” 1982, nr 44, s. 15.
	80	 Zob. Better to Let Poland Be?, „Time”, 8 II 1982; M. Getler, ICA Plans Poland Spectacular, „The Washing-

ton Post”, 28 I 1982; G. Mérétik, Noc generała…, s. 252; P. Pleskot, Kłopotliwa panna „S”…, s. 228; J. Sza-
rek, Zachód wobec stanu wojennego…, s. 344.

	81	 Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers, box 3, Raport USICA [?] na temat programu 
„Let Poland Be Poland”, b.d. [1982 r.], b.p.



180 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

W przypadku kampanii PRL-owskiej z dużym prawdopodobieństwem 
można założyć, że nie wpłynęła ona znacznie na „rynek amerykański”, choć 
media zachodnie (nie tylko amerykańskie) niekiedy cytowały tezy polskie-
go reżimu, co na zasadzie rykoszetu mogło trafić do czytelników. I tak np. 
w numerze „Neue Zürcher Zeitung” z 31 grudnia 1981 r. pisano: „wciąż trwa 
kampania przeciw ambasadorom, którzy uciekli […] i którzy są określani 
mianem zdrajców i renegatów”82. Nawet najwięksi optymiści w otoczeniu 
gen. Jaruzelskiego nie mogli jednak liczyć, że „Trybuna Ludu” i „Dziennik 
Telewizyjny” będzie kształtował zachodnią opinię publiczną.

Jeśli zaś chodzi o społeczeństwo polskie, to postawiłbym tezę, że postacie 
Rurarza i Spasowskiego w pewnej mierze rzeczywiście przeniknęły w grudniu 
1981 r. do świadomości Polaków i pozostały w niej co najmniej do czasu ogło-
szenia zaocznych wyroków śmierci w ich sprawie. Stało się to jednak niezależnie 
od jakości i skuteczności komunistycznej propagandy, a także niekoniecznie 
zgodnie z jej zamierzeniami. Nie sposób zbadać głębokości i powszechności 
tego zjawiska. Jak jednak zauważa Adam Leszczyński, ich nazwiska pojawiły 
się nawet w wierszykach i powiedzonkach z tego okresu, co wskazywałoby na 
głębokość wpływu. W Łodzi miała bowiem pojawiać się przyśpiewka: „Trzy-
nastego grudnia roku pamiętnego/ Wykluła się wrona z jaja czerwonego./ Roni 
łzy Wojtyła, Reagan oraz Thatcher,/ Spawacz [czyli Jaruzelski – P.P.] Solidarność 
zamknął w internacie./ Internat, internat w głuchym polu leży,/ Każdy zaklu-
czony w wolną Polskę wierzy./ Rurarz i Spasowski już wolność wybrali,/ Za co 
ich specsądy na stryczek skazały”83. Andrzej Paczkowski podaje z kolei przykład 
dowcipu-dialogu z początku 1982 r.: „Kim chcesz być, Romku? Marynarzem. 
A ty, Tomku? Dziennikarzem. A ty, Rysiu? Rurarzem”84.

Dezercje obu ambasadorów nie stały się obiektem analiz czy nawet większego 
zainteresowania ze strony podziemnej opozycji. Ich nazwiska wymieniano zaraz po 
ucieczce i w kontekście programu Let Poland Be Poland w przeglądach aktualności 
publikowanych w prasie drugiego obiegu85 – i na tym zainteresowanie podziemia 
w zasadzie się kończyło. Jak zauważa Andrzej Friszke, „nie przywiązywałem do 
tych panów znaczenia; było tyle innych wątków znacznie ważniejszych dla nas”86.

	82	 Warsaw’s Campaign Against Spasowski and Rurarz, „Neue Zürcher Zeitung”, 31 XII 1981.
	83	 A. Leszczyński, Ambasadorowie wybierają wolność, „Gazeta Wyborcza”, 3 II 2014 (dodatek „Ale Historia”).
	84	 Dziękuję prof. Andrzejowi Paczkowskiemu za podzielenie się tą anegdotą.
	85	 Zob. np. Sprawy bieżące, „Z Dnia na Dzień” 1981, nr 85 (157), s. 2; Żeby Polska Była Polską, „Z Dnia 

na Dzień” 1982, nr 14 (173), s. 1–2.
	86	 E-mail Andrzeja Friszke do autora, 16 II 2023 r.



R
EC

EN
Z

JE

18112 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

Zagadnienie to wymaga dalszych pogłębionych badań – podobnie jak kwe-
stia recepcji wyborów życiowych obu dyplomatów w środowiskach polskiej 
emigracji. Na osobną publikację zasługuje również całościowe porównanie 
mechaniki działań propagandowych Waszyngtonu i Warszawy – nie tylko 
odnośnie do ucieczek Rurarza i Spasowskiego, lecz także w szerszym kontek-
ście stanu wojennego. Próbę tę podjęto w innym miejscu87. Na pewno zbiegli 
ambasadorzy stali się – zwłaszcza w pierwszych tygodniach po 13 grudnia 
1981 r. – ważnym elementem działań propagandowych obu stron, przy czym 
Amerykanom łatwiej było wykorzystać zaistniałą sytuację na własną korzyść.

	87	 Zob. P. Pleskot, Rurarz, Spasowski – żywoty równoległe. Wokół ucieczek ambasadorów PRL w grudniu 
1981 r., t. 2: 1981–2007, Warszawa 2023, s. 101–150.

Bibliografia

ŹRÓDŁA

Źródła archiwalne
Archiwum CIA, Freedom of Information Act.
Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, varia.
Archiwum Ministerstwa Spraw Zagranicznych, varia.
Archiwum Państwowe w Szczecinie, Zbiór plakatów i afiszy.
Hoover Library & Archives, Romuald Spasowski Papers.
Polish Institute of Arts and Sciences of America, Radio Free Europe Sound Archives.
Ronald Reagan Library, The Public Papers of the President Ronald Reagan 1981–1989.

Źródła audiowizualne
Ambasador Spasowski (film dokumentalny), reż. Tadeusz Śmiarowski, Polska 2009.
Kariera i sumienie (film dokumentalny), reż. Wincenty Ronisz, Polska 2003.
„Dziennik Telewizyjny”, Telewizja Polska 1981–1982.
Program telewizyjny Let Poland Be Poland, USA 1982 (różne wersje).

Prasa
„CSCE Digest” 1982.
„Gazeta Wyborcza” 2014.
 „Głos Wybrzeża” 1981.
 „La Libre Belgique”  1981.
 „Neue Zürcher Zeitung”  1981.
 „Philadelphia Inquirer”  1982.



182 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

„Rzeczpospolita” 1998.
„Rzeczpospolita Plus Minus” 2009–2010.
 „The Christian Science Monitor” 1983.
 „The New York Times” 1982, 1986, 1995.
 „The Washington Post” 1982.
 „Time” 1982.
 „Trybuna Ludu” 1982.
 „W Służbie Narodu” 1982.
 „Washington Inquirer” 1982.
 „Z Dnia na Dzień” 1981, 1982.
„Życie Warszawy” 1995.

Dzienniki, wspomnienia, edycje źródłowe
Głowiński M., Mowa w stanie oblężenia, 1982–1985, Warszawa 1986.
Ośrodek „Karta”, Archiwum opozycji – katalog. Kolekcje osobiste, tematyczne i śro-

dowiskowe, Warszawa 2007.
Spasowski R., Spowiedź ambasadora, oprac. M.M. Bymora, Warszawa 2022.
Spasowski R., The Liberation of One, San Diego 1986.
U.S. International Communication Agency’s overseas programs, some more useful than others: 

report to the Director, U.S. International Communication Agency, Washington 1982.
Urban G.R., Radio Wolna Europa i walka o demokrację. Moja wojna w czasach zim-

nej wojny, Warszawa 2000.
USICA, Afghanistan. The Struggle to Regain Freedom, Washington 1982.
USICA, Poland. A Season of Light, and of Darkness, Washington 1982.
The Madrid CSCE Review Meeting, Washington 1983.

OPRACOWANIA

Anderson Tre’vell, Marty Pasetta dies at 82; directed 17 Oscar shows, Elvis satellite con-
cert, https://www.latimes.com/local/obituaries/la-me-marty-pasetta-20150524-
-story.html (dostęp 27 III 2023 r.).

Cull N.J., The Cold War and the United States Information Agency. American Propaganda 
and Public Diplomacy, 1945–1989, Cambridge 2008.

Domber G.F., Empowering Revolution: America, Poland, and the End of the Cold War, 
Chapel Hill 2014.

Kengor P., Ronald Reagan i obalenie komunizmu – zbliżenie na Polskę, Warszawa 2007.
Kochański A., Romuald Franciszek Spasowski [w:] Polski słownik biograficzny, t. 41, 

Kraków 2002.
Machcewicz P., „Monachijska menażeria”. Walka z Radiem Wolna Europa 1950–

1989, Warszawa 2007.
Majchrzak G., Hity z Ministerstwa Spraw Wewnętrznych, „Biuletyn IPN” 2002, nr 10.
Majchrzak G., Made in MSW, przystanekhistoria.pl (dostęp 27 VII 2022).
Majchrzak G., Zapomniane kary śmierci, www.13grudnia.org.pl (dostęp 27 III 2023 r.).



R
EC

EN
Z

JE

18312 (2023)  KO M U N I Z Mwww.komunizm.net.pl

S
T

U
D

IA
V

A
R

IA
ED

Y
C

JE Ź
R

Ó
D

EŁ

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”…

Mazurkiewicz A., Dyplomacja Stanów Zjednoczonych wobec wyborów w Polsce 
w latach 1947–1989, Warszawa 2007.

Mérétik G., Noc generała, Warszawa 1989.
Olaszek J., „Nieliczni ekstremiści”. Podziemna Solidarność w propagandzie stanu 

wojennego, Gdańsk 2010.
Pleskot P., Kłopotliwa panna „S”. Postawy polityczne Zachodu wobec „Solidarności” 

na tle stosunków z PRL (1980–1989), Warszawa 2013.
Pleskot P., Rurarz, Spasowski – żywoty równoległe. Wokół ucieczek ambasadorów PRL 

w grudniu 1981 r., t. 2: 1981–2007, Warszawa 2023.
Pleskot P., Sądy bezprawia. Wokół pokazowych procesów politycznych organizowa-

nych w Warszawie (1944–1989), Warszawa 2020.
Szarek J., Zachód wobec stanu wojennego [w:] Droga do niepodległości. „Solidarność” 

1980–2005, red. A. Borowski, Warszawa 2005.
Tyszkiewicz J., Rozbijanie monolitu. Polityka Stanów Zjednoczonych wobec Polski 

1945–1988, Warszawa 2015.
Zimmerman M., Trzy tragiczne twarze Polski, www.onet.pl (dostęp 2 VI 2020 r.).

„Projekt Prawda” przeciw „judaszowym srebrnikom”. 
Ucieczki Romualda Spasowskiego i Zdzisława Rurarza 
w propagandzie PRL i USA – kampanie medialne w cieniu 
stanu wojennego

Wprowadzenie stanu wojennego w PRL miało przynajmniej jedną niespodziewaną 
dla ekipy gen. Jaruzelskiego konsekwencję: 19 grudnia 1981 r. o azyl polityczny 
w USA poprosił Romuald Spasowski, polski ambasador w Waszyngtonie. Cztery 
dni później na podobny krok zdecydował się Zdzisław Rurarz, przedstawiciel 
PRL w Tokio. Obie ucieczki były dotkliwym ciosem wizerunkowym dla władz 
wojskowych. Nie może dziwić, że administracja Ronalda Reagana postanowiła 
skorzystać z okazji i użyć postaci obu ambasadorów (zwłaszcza Spasowskiego) 
do kampanii medialnej, której głównym celem stało się zademonstrowanie wsparcia 
dla Solidarności i potępienia stanu wojennego. Również władze PRL postanowiły 
zminimalizować straty wizerunkowe, nakręcając dość ograniczoną, ale jednak 
widoczną nagonkę medialną na obu zbiegłych dyplomatów, zarzucając im zdradę, 
niewdzięczność, kierowanie się najniższymi pobudkami czy wręcz problemy 
psychiczne. Szczyt obu kampanii przypadł na pierwsze tygodnie po ucieczce, 
pewne jej elementy można jednak dostrzec również w kolejnych latach. W artykule 
autor postarał się scharakteryzować obie narracje propagandowe.

SŁOWA KLUCZOWE: �propaganda PRL, propaganda USA, Romuald Spasowski, 
Zdzisław Rurarz, azyl polityczny



184 KO M U N I Z M   12 (2023) www.komunizm.net.pl

Patryk Pleskot

Patryk Pleskot – historyk, politolog, doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu 
Rzeszowskiego, naczelnik Oddziałowego Biura Badań Historycznych IPN 
w Warszawie. Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego i École des Hautes Études en 
Sciences Sociales w Paryżu. Studiował także na uniwersytecie w Nancy. Stypendysta 
Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, Ministerstwa Edukacji Narodowej, rządu Republiki 
Francuskiej; visiting fellow na University of Western Sydney. Autor ok. 200 artykułów 
naukowych, a także autor, współautor lub redaktor blisko 50 książek. Laureat m.in. 
Nagrody Historycznej „Polityki”, nagrody Klio, konkursu „Książka Historyczna Roku”.

“Project Truth” vs “Blood Money”. Romuald Spasowski’s 
and Zdzisław Rurarz’s escapes in the context of Polish and 
American propaganda – media campaigns in the shadow of 
martial law

The introduction of martial law in communist Poland had at least one unexpected side 
effect for General Jaruzelski and his military team: on December 19, 1981 Romuald 
Spasowski, the Polish ambassador in the United States, asked the Americans for political 
asylum. Four days later Zdzisław Rurarz – who represented Poland in Japan – did the 
same thing. The escapes caused serious damage to the communist Poland’s public image. 
The Reagan administration decided to profit from this situation, using both diplomats 
(especially Spasowski) in intensive media campaigns. Its main goal was to demonstrate 
support for the Solidarity movement and to condemn martial law. Simultaneously, the 
Polish authorities, in order to minimise the damage, started their own media campaign – 
limited but visible – violently critisising the two defectors. Both ex-ambassadors were 
accused of treason, ingratitude, base motives and even mental problems. In the first few 
weeks after escapes the Polish and American campaigns reached their peak. In this 
article, the author has tried to characterise both propaganda narratives.

KEYWORDS: �Polish communist propaganda, American propaganda, Romuald 
Spasowski, Zdzisław Rurarz, political asylum

Patryk Pleskot – historian, political scientist, post-doctoral degree, professor at 
Rzeszów University; graduate of Warsaw University and the Ecole des Hautes Etudes 
en Sciences Sociales in Paris. He also studied at the University of Nancy. Scholar of 
the Foundation for Polish Science, Ministry of National Education and the government 
of the French Republic. He obtained his ”habilitation” title at the Institute of Political 
Studies (Polish Academy of Sciences) in 2015. He is an author, co-author or editor of 
about 50 books and about 200 scientific articles.


